Herold

Startet nytt selskap: – Tomten er ferdig regulert

Plus
Kilde: Ringblad Author: Espen Ødegård Published: 2026-04-04 23:30:00
Startet nytt selskap: – Tomten er ferdig regulert

Planene om å utvikle øvre leir på Hvalsmoen fortsetter.

Aksjeselskapet Hvalsmoen omsorgspark AS er nå opprettet og registrert i Brønnøysundregistrene.

Formålet med selskapet er å drive med kjøp, salg, drift og utvikling av fast eiendom – herunder å delta i andre selskaper med lignende virksomhet. I første omgang er det snakk om å utvikle Hvalsmoen omsorgspark.

Store planer

Styremedlemmer er Frode Svenskerud Hagen, Dag E. Henaug og Anne Line Røysi som representerer de to eierne Skjærdalen Eiendom og Hvalsmoen AS (Røysi-familien).

– Selskapet har av avtale med Hvalsmoen AS om kjøp av øvre leir, Hvalsmoen, hvor formålet er å tilrettelegge for prosjektet Hvalsmoen omsorgspark, forklarer Hagen.

– Målet er som tidligere å inngå en avtale om å selge selskapet med tilhørende tomt til Ringerike kommune. Da kan kommunen i egen regi utvikle og bygge en bærekraftig og framtidsrettet omsorgspark som dekker kommunens behov i mange år, til en lavere kostnad per rom enn dagens alternativ. Tomten er ferdig regulert til dette formålet, legger han til.

Kaster seg på i konkurransen om nytt sykehjem: – Kommunen kan spare penger på det

Flere på banen

Ideen som Hagen lanserte rett på nyåret har blitt tatt godt imot av både politikere og kommuneadministrasjon. Ringerike kommune har nå åpnet for at også andre aktører kan si fra om aktuelle steder, noe flere skal ha gjort. Det vil komme en sak på politikernes bord om ikke så lenge.

Hagen ønsker å selge tomta til kommunen og la kommunen selv bestemme hva de har bruk for. Det åpner også for at utbygging kan skje i flere etapper.

Nanna vil skrote Vesterntunet: – Vi kan ikke bygge Norges dyreste sykehjem

Sykehjem

Det er plass til å bygge et sykehjem som kan inneholde 150–200 rom og som dermed kan dekke behovet for sykehjemsplasser i flere år framover.

Det er også mulig å bygge dagsenter, omsorgsboliger, base for hjemmetjenester og for eksempel en demenslandsby på området dersom kommunen har behov for det.

Øvre leir på Hvalsmoen er på hele 100 mål og selskapet ønsker å tilby kommunen å kjøpe cirka 50 mål.

Landlig

Hagen mener området på Hvalsmoen gir helt andre muligheter enn en trangere tomt i et villaområde på Vesterntangen der tidligere Hønefoss sykehjem lå vil gi.

– Her er det også stille og rolig og mer landlig. Jeg mener det vil gi en bedre kvalitet for beboerne. En annen fordel her er at tomta er ferdig regulert. Tomta har gode grunnforhold og det er ingen ras- eller flomfare her, og det er god plass til parkering, mener Hagen.

Slik reagerer leserne på Hvalsmoen-forslaget: – Ingen skam å snu

🏷️ Extracted Entities (11)

Hvalsmoen AS (organization) Anne Line Røysi (person) Frode Svenskerud Hagen (person) Brønnøysundregistrene (entity) Dag E. Henaug (person) Hønefoss (entity) Norge (entity) Ringerike (entity) Skjærdalen Eiendom (person) Vesterntangen (entity) Vesterntunet (entity)