Damene er glade for å kunne samles: – Praten og latteren er det aller viktigste
Plus
Initiativtaker Ståle Hammerstad er strålende fornøyd med at så mange kom på årets påskekafé på Jevnaker.
– Det har vært 16 personer innom til nå og det er ny rekord, sier Hammerstad da Ringerikes Blad tar turen innom kafeen skjærtorsdag.
Det er en ny runde på langfredag i lokalene til Frivilligsentralen i 2. etasje i Storgata 24. Tilbudet er særlig rettet mot dem som ellers hadde blitt sittende alene i påsken. Først og fremst er det eldre mennesker som benytter seg av tilbudet.
Smil og latter
Rundt et bord har åtte Jevnaker-damer samlet seg. Her går praten løst og latteren runger.
Paula Soland, Anne Lise Hagen, Grethe May Dalen, Rikke Nicolaysen, Oddlaug Hoelsveen, Irene Nilsen, Mona Svenborud og Oddny Christoffersen.
– Vi synes det er så koselig å samles her. Påsken er en stille tid og alt annet er stengt. Da er det hyggelig at vi kan komme hit, sier Svenborud.
De setter pris på kaffen og gode kaker, men noe er enda viktigere.
– Du legger kanskje til at vi ler mye. Praten og latteren er det aller viktigste, sier Nicolaysen.
Alle disse damene bor sentralt på Jevnaker og i gangavstand til kafeen. De dristet seg ut selv om det både regnet, sluddet og blåste, men inne var det godt og varmt.
Gir ros
De legger ikke skjul på at dagene i påskeuka kan bli lang, men flere får også besøk i påsken. De fleste av damene tenker seg tilbake på langfredag.
– Det er et supert tiltak av Frivilligsentralen og av Ståle. Han fortjener virkelig ros, sier de.
Tre andre som har tatt turen er Per Jørgen Falla som bor på Nesbakken, samt Kristin Frogh og May Synnøve Tengberg som har tatt turen fra Hønefoss.
– Det er koselig å samles og sitte her og skravle. Vi synes det er fint å ha dette stedet å dra til, sier de tre.
De synes også at påskedagene er stille siden så mye er stengt, og er glade for påskekafeen finnes.
Falla er den eneste mannen blant de besøkende, men forsikrer at det går fint å være omgitt av så mange damer.
– Størst behov i påsken
Frivillige Ståle Hammerstad og Liv Heidi Olsen setter pris på alle som har kommet.
– Vi ser at det er et behov, og at det er mange som sitter alene i påsken. Det er da det er størst behov. Da er det fint at de kan komme hit og treffe andre, sier de to.
Tiltaket er et samarbeid mellom Frivilligsentralen i Jevnaker og Glassheim rock og kulturscene.
I fjor arrangerte de kafeen fire dager i påsken, men i år nøyer de seg med skjærtorsdag og langfredag. Det er erfaringsmessig de to dagene det kommer flest folk. Årets skjærtorsdag hadde flere besøkende enn noen enkeltdag i fjor.
Hammerstad understreker at det viktigste er ikke hvor mange som kommer, men at de som har behov for det kan komme seg ut og møte folk.