Fikk sviende bot til påske: – Bare for å provosere!
Plus
Ragnar Sævdal (74) sa sin hjertens mening om boten han fikk på vei til Jølster.
(Bergensavisa): – Om jeg har en luke til bilene foran og kjører litt for fort i noen få sekunder, så er det ingen alvorlig forbrytelse! I hvert fall er den ikke verdt 5000 kroner, sier Ragnar Sævdal til BA.
74-åringen var på vei til Jølster da han ble hanket inn av politiet i Romarheimsdalen i 1540-tiden onsdag.
Han havnet i en amper diskusjon med politibetjenten som serverte ham forelegget.
Sævdal uttrykte at han var uenig i at han hadde kjørt så fort som laseren slo fast. Dessuten kjørte bilene foran ham i samme hastighet, mente han.
Etter litt krangling endte bergenseren likevel opp med å godta forelegget på drøyt 5000 kroner.
– Det er like greit å bli ferdig med det, sier han.
Sa sin hjertens mening
I et intervju med BA, like etter forelegget er vedtatt, kaller han boten for både urettferdig og unødvendig. Sævdal mener at politiet har stilt seg opp med laser på et sted uten risiko for alvorlige ulykker, hvor det ikke er farlig om man kjører noe over fartsgrensen.
– Dette har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Det er ingen fortau, folk eller hus å kjøre på her, sier han og fortsetter:
– Dette er bare for å provosere folk! Og det sa jeg til ham, sier Sævdal med henvisning til politibetjenten som ga ham boten.
– Ikke helt den starten på påskeferien som du hadde sett for deg?
– Nei, men det er greit nok. Har man gjort en tabbe så har man gjort en tabbe. Men jeg synes ikke at politiet er helt rettferdige. Det virker som at de bare skal ta inn noe penger, sier han.
Flere kverulerte
Det er ingen banebrytende reportasjeidé BA har kommet opp med onsdag ettermiddag.
Utrykningspolitiet (UP) stiller seg nemlig opp ved rasteplassen langs E39 i Romarheimsdalen hvert år på denne tiden.
I år også. I 14-tiden hadde de funnet frem laser og begynt målingene. Få minutter senere ble de to første bilene hanket inn.
En kvinne godtok boten og kjørte raskt videre, mens den mannlige sjåføren i den andre bilen kverulerte på sin drøyt 16.000 kroners dyre bot.
BAs utsendte overhørte ham fortelle at han ble tatt midt i en forbikjøring, og at farten derfor naturligvis var noe høyere enn fartsgrensen. Til slutt godtok han likevel boten, og kjørte videre.
Mannen var langt fra den eneste som kverulerte. BA ble vitne til at flere mente laserapparatet må ha målt feil.
Joar (26) kjørte ikke fort nok
I et ordentlig pissregn ble bil etter bil hanket inn. De færreste av sjåførene var interessert i å snakke med avisen.
Kontrollen varte til klokken 1630, og endte med 26 fartsbøter.
Høyeste målte hastighet var 112 km/t i 80-sonen. Én mann ble anmeldt da han nektet å vedta forelegget.
I 1515-tiden ble Joar Skårenes (26) stoppet. Han var på vei til Sunnfjord for å besøke sin bestemor.
Skårenes fryktet at en bot ventet da han ble hanket inn, og at starten på påskeferien skulle bli en dyr affære, men der tok han feil:
– Jeg fikk beskjed om at jeg kjørte for sakte! sier han til BA.
26-åringen slapp unna med en advarsel. Han fikk beskjed om å sørge for å bidra til god flyt i trafikken.
– Jeg var sikker på at det var 70-sone, forklarer han.
– Dette er vilt!
Svarer skeptikerne
Eivind Hellesund, assisterende distriktsleder i UP, forteller at de også har fokus på bilister som kjører sent og lager kø eller dårlig flyt i trafikken.
– Vi vet at folk irriterer seg over bilister som kjører for sakte. De vil bli vinket inn og få beskjed om å bruke speilet, sørge for god flyt, og la andre slippe forbi ved anledning. Men det betyr ikke at man selv kan bryte fartsgrensen for å kjøre forbi dem, sier han til BA.
Han forteller hvorfor de har kontroller på de samme stedene langs E39, E16 og andre utfartsveier hvert bidige år.
– Fordi det er mest trafikk her, og på grunn av at det er i de høye fartssonene konsekvensen av en ulykke blir størst.
Hellesund mener at de aller fleste som kjører for fort, er klar over at de har kjørt for fort, og vedtar foreleggene uten protester.
– Noen synes det er urettferdig å bli tatt, og at vi står der vi står. At dette er dyre og sure penger forstår jeg. Men den eneste måte å unngå bøter på er å holde seg innenfor fartsgrensen.
Flere stoler ikke på laseren
Hans erfaring er at noen folk blir misfornøyde uansett hvor UP stiller seg.
– Det som overrasker meg er at såpass mange vestlendinger blir tatt i denne kontrollen hvert eneste år, når vi på forhånd varsler hvor vi skal stå.
At noen mener de har kjørt saktere enn politiet påstår, er ikke uvanlig. Hellesund svarer dem som ikke stoler på laseren.
– Laserapparatet er ny og moderne teknologi, og er det beste måleverktøyet man har. Apparatet har innebygde selvtester som gjør at det blir fysisk umulig å bruke om det ikke er i orden, sier han.
Han avviser også at politiet ønsker å skrive ut bøter for å få mest mulig penger i statskassen.
– Vårt mål er at færrest mulig skal få bøter. Og at færrest mulig skal bli hardt skadet i trafikken, sier Hellesund.
Tunnel stengt etter ulykke: Fem personer til sykehus
Populære videoer
🔗 Published by 2 sources - Compare: