Basketjentene fra Hønefoss med gode serieavslutninger
Plus
Jentene-lagene (16 og 19 år) til Hønefoss Basketballklubb avsluttet sesongen med gode prestasjoner.
J16 har hengt med i teten hele sesongen.
I den siste kampen var treneren Vibeke Eriksen og Benedicte, som er datteren og spiller på laget, opptatt i barnedåp, så man var spente på hvordan det skulle gå mot et av de bedre lagene, Asker.
Tok bronse i serien
Heldigvis sa Thea Reuterdahl og Nora Rotherud, som begge spiller på jenter 19, seg villige til å være lagledere.
Det skulle vise seg at disse jentene tok jobben skikkelig seriøst, og de ledet jentene glimrende inn til en sikker seier 67-55, etter å ha vunnet alle fire periodene.
Jentene kapret med dette 3. plassen.
Jenter 19 har hatt en sesong der de har vært meget uheldige med skader, sykdom og jobbing, slik at de har stilt redusert i kampene.
Siste året sammen
Spesielt ble høstsesongen tøff, men jentene har vist en stor vilje til å gjøre det beste ut av det.
De har stått på kampene ut. I den siste tiden har sykdom- og skadesituasjonen vært mye bedre.
Da Maia Guneriussen, som spilte med jentene tidligere, men har prioritert håndball et par sesonger, sa seg villig til å spille med jentene igjen den siste delen av sesongen, har laget vist mye bra.
De slo blant annet Asker i Hønefoss Arena 77–68 for 3 uker siden, og burde slått Centrum sist torsdag, men tapte med 62–68.
I den siste kampen møtte de topplaget EB-85, som ble nummer to i serien med samme poengsum som vinneren. Halvveis lå jentene under 57-31, men laget har vanligvis gode avslutninger av kampene, og spillerne bestemte seg i pausen, for å gi alt i denne deres siste kamp sammen.
De vant den tredje perioden 24–16.
Da de klarte å fortsette sitt gode spill i den siste perioden, ble det såpass spennende at treneren til EB-85 ble presset til å ta et par «timeouts», for å justere sine spillerne sine. HBBK-jentene vant likevel også den siste perioden 24–17.
Sjekk jubelscenene da Siri ble den store helten
Det å klare å slå EB-85 48–33 den siste halvdelen, skapte stor glede hos spillerne og alle foreldre og søsken som var med innover for å gi støtte i denne siste kampen for laget. Gøy var det også at alle spillerne denne gangen kom på scoringslista.
Det er mange som kunne vært trukket fram, men sånn etter siste kamp, tror jeg de fleste er enige om at det er en som virkelig fortjener heder, og det er Sajidah Isak. Hun har spilt på begge lagene hele sesongen, og har aldri sagt nei, selv om dette ofte har ført til kto amper på samme dag.
Siden de to solide spillerne, Thea Reuterdahl og Silje Skaane, avslutter videregående og er klare for nye etapper i utdanningen sin denne sommeren, var dette siste året for dette laget sammen.