Ingen får bo i Molde!
Molde-drømmen krever en sterkere Husbanken.
Ingen får bo i Molde!
Molde-drømmen krever en sterkere Husbanken.
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
I Molde har boligmarkedet lenge vært preget av et høyt prisnivå og et altfor lite tilbud. For unge moldensere er veien inn på boligmarkedet nå blitt så bratt at den minner mer om en klatretur i Romsdalsalpene enn en trygg start på voksenlivet. Det er på tide å si det som det er: Markedet regulerer ikkeseg selv. Dette vil vi i AUF løse, fordi vi tror på rettferdighet, fellesskap og at bolig er en grunnleggende trygghet, ikke et luksusgode.
Vi må tørre å se bakover for å forstå hvorfor vi står her. Fra etterkrigstiden og frem til begynnelsen av 80-tallet var Husbanken selve motoren i norsk boligbygging. Den sikret at vanlige folk kunne bygge og eie sitt eget hjem uten å bli slaver av de kommersielle bankenes profittjakt. Den sikret rettferdig tilgang til bolig og trygghet for vanlige folk, uavhengig av bakgrunn og økonomi.
Denne tryggheten ble systematisk plukket fra hverandre av Kåre Willochs første regjering. De svekket Husbanken nesten totalt og overlot tak over hodet til de frie markedskreftene. Resultatet ser vi i dag: En boligsektor preget av spekulasjon og priser som løper fra lønnsveksten. I Molde betyr dette at selv de med vanlige jobber sliter med å etablere seg i egen by.
Bransjen roper om hjelp, det er ikke bare AUF som krever handling. I Molde ser vi at utbyggere og eksperter nå skriker etter en sterkere Husbank. Når renta biter og prosjekter stopper opp, er det Husbankens kapital som kan sørge for at det faktisk blir bygd nye boliger på steder som Hjelset eller i sentrumsnære strøk. Vi trenger Husbanken som en garantist for framdrift, slik at det blir billigere både å bygge, leie og eie.
Oda Vaagen Oterhals (17)
Skole-, arbeid- og boligansarlig for AUF i Møre og Romsdal. Kommer fra Molde, og går VG2 på Studiespesialisering på Molde videregående skole.
Vi krever handling
For å løse krisen må vi gjenreise Husbanken den må få større rammer og brukes offensivt for å få ned kostnadene for utbyggere og førstegangskjøpere.
Vi må prioritere de unge. Det skal ikke være foreldrenes lommebok som avgjør om du kan bo i Molde.
Vi må sikre rimelige leieboliger. Vi trenger en ikke-kommersiell boligsektor som et alternativ til det dyre private leiemarkedet.
Bolig er en sosial rettighet, ikke et spekulasjonsobjekt. I AUF kjemper vi for et samfunn der alle har et sted å bo, ikke bare de som har råd til å vinne i boligmarkedet. Skal Molde være en by for alle, må vi ta kontrollen tilbake fra markedet, bygge flere boliger og styrke Husbanken nå!
Vil du skrive i Unge Stemmer Send e-post til ung@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal