Høyre i Nordland støtter døgnåpen PCI i Bodø
Plus
Høyre i Nordland støtter Dokument 8-forslaget fra Frp.
PCI-saken har samlet det politiske miljøet i Nordland, og det er bra. Ikke fullt så bra er det at denne saken av enkelte blir brukt til å skape helt unødvendig splid i Nord-Norge. For dette er ikke noen kamp mellom Nordland og Troms. Tvert imot jobber vi i Nordland for at våre alvorlig syke pasienter skal komme seg til UNN i Tromsø på smidigst mulig måte når det er behov for de fremste helsetjenestene vår landsdel kan tilby, og minuttene ikke er utslagsgivende for hvordan det hele ender.
Ved hjerteinfarkt er det imidlertid klokken som bestemmer utfallet, og utfallet handler ikke bare om liv eller død, men hvilket liv man får etter man har hatt et hjerteinfarkt. For de pasientene som enten ikke kan få trombolyse eller som ikke har virkning av denne, er PCI innenfor kortest mulig tid det de trenger for å berge helsen. Og selv om det gledeligvis blir færre hjertepasienter i dette landet, er dette et veldig alvorlig tema for de som blir rammet, for deres pårørende og for samfunnet som skal ta vare på dem etterpå.
I store deler av Nordland er det kortere til St. Olavs hospital i Trondheim enn det er til Tromsø. Men for nesten hele Nordland er Bodø en kort akuttreise unna. Når det er etablert et PCI-senter der i dag, er terskelen for å gjøre dette døgnåpent liten. Men betydningen dette vil ha er enorm.
De faglige synspunktene i denne saken spriker, men det finnes ingen holdepunkter for at man ikke kan ha et døgnåpent PCI-tilbud i Bodø. Våre naboland beviser dette tydelig gjennom den struktur de har valgt i tilsvarende spredt bebygde regioner. Uansett er dette til syvende og sist et samfunnsmessig spørsmål. Derfor er det klokt av Fremskrittspartiet å løfte dette spørsmålet inn til Stortinget. Noen mener at politikere skal holde seg unna denne typen spørsmål, men vi ser denne saken som en nyttig påminnelse om at det er de folkevalgte som skal ha siste ord når det gjøres beslutninger av samfunnsmessig stor betydning. Helse Nord har over tid vist at de har behov for noen tydelige retningsvisere både i denne og i andre saker, og det bør Stortinget hjelpe dem med.
Nordland Høyre, representert ved samtlige ordførere, fylkesledere samt stortingsrepresentant, går derfor sterkt inn for at Høyre på Stortinget gir sin fulle og hele tilslutning til forslaget fra Fremskrittspartiet. Dette må gjøres gjennom å gi forslaget nødvendig støtte under votering slik at Helse Nord får en etterlengtet instruks som de kan forholde seg til.