Selvtilfredse politikere blir fort blinde
Plus
Det sies at kjĂŠrlighet gjĂžr blind.
NÄr jeg leser innlegget fra Lars Gomnes i Ringerikes Blad og e-poster jeg har fÄtt fra ham, lurer jeg pÄ om selvtilfredshet ogsÄ kan gjÞre en blind. En Äpen prinsipiell debatt om politikk, penger og faren for pÄvirkning mÄ starte lokalt. Da har vi muligheter til Ä bli mer bevisste, stenge egeninteressene ute og styrke ivaretakelse av innbyggerne og demokratiet.
Egeninteresser i kommunestyret: Behov for presisjon og fakta i debatten
Penger og skjult makt
Det er en avsporing nÄr Gomnes i sitt innlegg spÞr om gÄrdbrukere eller lÊrere skal utestenges fra politikken. Diskusjonen om hva som ivaretar innbyggerne pÄ best mulig mÄte og ikke minst demokratiet, handler om noe helt annet: Skal aktÞrer med klare Þkonomiske egeninteresser fÄ tilgang til politisk makt og innflytelse? Trenger vi et langt tydeligere skille mellom penger og politikk, nettopp for Ä skape troverdige og tillitsfulle beslutningsprosesser? Kort sagt: Hvordan kan vi sikre at lokalpolitikken ikke blir brukt til Ä fremme egeninteresser?
Pynter pÄ kaken
Gomnes og andre politikere drÞfter ikke disse spÞrsmÄlene. De forteller om et system som er pent og pyntelig, om habilitetsreglene som fÞlges til punkt og prikke. Og de blir sikkert overholdt. Det er ikke regelverket som er utfordringen, men den skjulte pÄvirkningen i de politiske miljÞene, i gruppemÞter eller politikere seg imellom. Er det egeninteresser med pÄ laget vil det skje noe med kulturen, med holdningene og med hva som er mulig Ä oppnÄ.
Misliker kritiske spÞrsmÄl
Det er nettopp derfor jeg i mange innlegg har stilt kritiske spÞrsmÄl til blant andre Hole HÞyre.
Lars Gomnes nevner i innlegget sitt kontrollutvalget, som skal sÞrge for at alt gÄr ryddig for seg. Dette utvalget burde ha en mye sterkere rolle og tyngde enn det faktisk har i det kommunale systemet. Administrasjonen og det politiske miljÞet burde skjelve litt i buksene nÄr utvalget stiller spÞrsmÄl eller kommer med en uttalelse. Slik er det ikke, dessverre.
Viktig poeng fra Joly
Korrupsjonsetterforskeren Eva Joly har sagt at vi nordmenn er sÄ opptatt av kosen, og foretrekker Ä innbille oss at vi er frie for korrupsjon, snusk og fanteri. «Det skjer ikke her», er en vidunderlig forestilling, selv om den er usann.
I tillegg er det fÊrre og fÊrre som engasjerer seg i et samfunn med mye penger. Da er det ogsÄ desto stÞrre fare for at demokratiet vÄrt svekkes. Derfor burde alle politikere og partier delta aktivt i debatten om hvordan vi kan holde egeninteressene borte fra kommunestyrene. Der har de ingenting Ä gjÞre.