Her er det veiaksjon i dag
Plus
Lastebilsjåfører har dratt i gang en lokal variant av «Dieselbrølet». Engasjementet er stort flere steder i landet.
Fredag ettermiddag er det varslet et «Dieselbrøl» på lokale veier.
Starter i Hønengata
Kjell-Arne Myhre og Arnt Robert Møtteberg er arrangører av aksjonen, som er en protest mot økte drivstoffkostnader.
Aksjonen starter på St1-stasjonen i Hønengata, og fortsetter med kolonnekjøring i to retninger: E16 mot Fagernes og riksvei 7 i retning Gol.
Like før klokken 13 meldes det at cirka 30 biler deltar i aksjonen.
«Dieselbrølet» skjer dagen etter at Stortinget vedtok å fjerne veibruksavgiften på bensin og diesel midlertidig.
Aksjon flere steder
Ifølge Nettavisen skal det brøles med motorer, i lav fart, på følgende steder: Rakkestad i Østfold, Sarpsborg/Fredrikstad, Stavanger, Halden, Vennesla/Kristiansand/Lillesand og Arendal/Lillesand.
Veiaksjonene kan legge begrensninger på framkommeligheten lags E18 og E39.
Bekymret
Statens vegvesen har uttrykt bekymring for trafikksikkerheten på grunn av at kolonnekjøringen skal skje i lav fart.
– Å kjøre kolonne i 40 km/t på høytrafikkerte veier kan by på store utfordringer. Når mange er på veien samtidig, kan små feil fort bli alvorlige. En kjør sakte-aksjon kan gi mange frustrerte trafikanter som ikke kommer seg dit de skal. Det gjør oss i Statens vegvesen bekymret, sier Anne Grethe Hestenes, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
For mange starter også påskeferien fredag, noe som kan øke belastningen på veiene.
Frykter trafikk-kaos i påsken: Ber fylket ta grep