Bør beklage til russen
Plus
MDGs Jonas Mass Nilsen ønsker å forby russeklær i skolen for å skape et mer inkluderende miljø.
Jeg synes Nilsen bør beklage til russen
Les også:
– Er dette greit?
Les også:
Ytringsfrihet og folkeskikk
MDGs Jonas Mass Nilsen ønsker å forby russeklær i skolen for å skape et mer inkluderende miljø.
Sahra Ismail Hindise
Nestleder i Møre og Romsdal Unge Høyre
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Intensjonen er god, men forbudet hviler på en virkelighetsforståelse mange elever ikke kjenner seg igjen i. Russeklær er ikke årsaken til utenforskap, og et forbud er heller ikke løsningen.
Begrunnelsen er at russeklær signaliserer gruppetilhørighet og kan virke ekskluderende. Hvis synlig identitet er problemet, hvor setter man grensen? Hvem får definisjonsmakt til å avgjøre hvilke plagg som er krenkende eller ekskluderende? For å ta et eksempel: I Norge og Europa for øvrig lever det en diskusjon rundt religiøse symboler og plagg som potensielt segregerende. Skal vi forby dem i skolen av den grunn?
Et forbud innebærer derfor at noen må definere hvilke uttrykk som er “skadelige” og hvilke som er “ufarlige”. Kanskje Nilsen ikke ser hvor paradoksalt dette forbudet er i forhold til ytringsfriheten, den grunnleggende retten til å kunne uttrykke seg, så lenge han og hans meningsfeller får definere hva som er skadelig og ikke.
Jeg er imidlertid enig med Nilsen i én ting: russetiden kan føre med seg ekskludering som kan være skadelig for skolemiljøet. Å peke på russeklær som kilden til utenforskap er derimot en avsporing. Det kan være mange grunner til at elever faller utenfor, for eksempel mangel på mestring i skolen eller manglende valgfrihet. Russeklær er ikke en del av det.
Utenforskap stikker dypere enn hva elevene har på seg, og det vet Nilsen godt. I stedet for å løse problemet gjennom for eksempel flere ressurser i skolen, velger de den billige, symbolpolitiske snarveien: forbud.
Og alt dette skjer uten dialog med russen selv. I Romsdals Budstikke bruker Nilsen russegruppen «Fucker» som et eksempel på en «ekstrem, drøy, respektløs og uakseptabel» logo. Når man ilegger slike tungt ladede adjektiver på en gjeng 18 år gamle gutter, tror jeg Nilsen må se seg selv i speilet når vi diskuterer utenforskap, før han veiver med pekefingeren. Denne stemplingen av elevene som utestengende drittsekker som kun er ute etter oppmerksomhet, fører bare til større avstand mellom skole og elev, og svekker den fellesskapsarenaen skolen er.
Jeg synes faktisk Jonas Nilsen bør beklage til russen: Dette er de samme elevene som aktivt, gjennom demokratiske systemer som russestyrer, prøver å skape en trygg og inkluderende russetid for alle. På min egen skole, i regi av russestyret på Ålesund VGS, har avgangselevene blant annet fått tilbud om en gratis genser med skolelogo på, nettopp for å styrke fellesskapsfølelsen og samholdet mellom elevene på skolen. Russestyrene på andre skoler, som Spjelkavik og Molde har også iverksatt lignende tiltak for inkludering.
Ironisk nok er de eneste tiltakene for å skape en inkluderende russetid, foreslått og gjennomført av russen selv. I stedet for å lage forbud som ikke løser noe som helst, kunne politikerne heller strukket en hjelpende hånd ut til russen og for eksempel bidratt med en møteplass eller støtte til åpne arrangementer.
Religiøse symboler, kulturelle klær, emo, furries og ja, til og med russeklær skaper gruppetilhørighet. Forskjellene forsvinner ikke selv om politikerne på fylkestinget forbyr sistnevnte og tror de har gjort noe viktig. Inkludering skapes ved å bygge fellesskap blant elevene, ikke ved å viske ut alle andre former for samhold.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal