Nektet å svare
Nederlands trener, Ronald Koeman (63), ville ikke svare på Dagbladets spørsmål. - Det er ikke tida.
ZEIST (Dagbladet): Trener Ronald Koeman og Roma-spiller Donyell Malen møtte mediene i Zeist utenfor Amsterdam i ettermiddag. Fredag spiller Nederland og Norge privatlandskamp på Johan Cruijff Arena.
Koeman skryter av Norge, men synes det er synd at Erling Braut Haaland blir hvilt til kampen. Treneren svarte grundig, men nektet å svare på Dagbladets spørsmål.
- Hvilke lag er favoritter til å vinne VM? Hvor vil du plassere Nederland og Norge i mesterskapet?
- Det er ikke tida for å snakke for mye om VM. Vi har en privatlandskamp nå. Norge har et sterkt lag. De er i en topp gruppe. Og vi er i en topp gruppe, påpeker Koeman.
- Vi har våre kvaliteter. Men først og fremst er det en viktig uke. Så må vi forberede oss til VM. Det er ingen grunn til å snakke om hvem som er favoritter, erklærer nederlenderen.
Første del av pressekonferansen foregikk på engelsk. Så gikk Koeman over på nederlandsk.
- Han skrøt veldig av Norge, forteller Dagbladets fotballekspert, Bernt Hulsker. Han har en far fra Nederland og forstår språket.
- Koeman sa at Norge er fysisk sterkt og har voldsomme offensive kvaliteter. Han synes det er synd at Haaland ikke spiller, sier Hulsker, som var til stede på pressekonferansen.
En norsk journalist pekte på at Norge ikke har vært i et mesterskap siden 2000.
- Hva synes du om jobben Ståle Solbakken har gjort?
- Endelig for dem. Det er lenge siden, sier Koeman om Norges VM-deltakelse i USA, Canada og Mexico.
- De fortjener plassen i VM. Vi har sett kampene de har spilt, begge var mot Italia. De er fysisk sterke. De har en klar plan, både med og uten ball. Heldigvis for dem har de en av de beste spissene i verden. De er solide på høyre og venstre side. De har gode spisser og målscorere.
Og:
- Norge er alltid vanskelig å slå. Det var de også i min tid.
Nederland er favoritter til å vinne privatlandskampen. Sist Norge slo Nederland var helt tilbake i 1992. Den gangen gikk kampen på Ullevaal stadion, og Koeman spilte selv på det nederlandske laget. Norge vant 2-1.
- Jeg husker ikke så mye. Det jeg vet er at det alltid er vanskelig å spille mot Norge, sier den tidligere midtstopperen.
Donyell Malen er også full av lovord.
- Norge er et godt lag. De har kvalifisert seg for VM, så vi må være klare.
Kampen starter klokka 20.45 i morgen.