Kommunens årsrapport: – Må fortsatt redusere utgiftene
Plus
Til tross for et netto driftsresultat på 2,9 prosent viser årsrapporten at kommunen fortsatt må redusere utgiftene, både på kort og lang sikt, skriver Stavanger kommune i årsrapporten.
Onsdag ble Stavanger kommunes årsrapport publisert. Her blir året 2025 oppsummert i tall.
«2025 var et år der de store opplevelsene sto i kø. 350.000 publikummere strømmet til over 800 arrangementer da Stavanger feiret 900 år» skriver kommunen.
– Med 100 jubileumsprosjekter og 400 delprosjekter ble byjubileet en feiring for hele kommunen. Det gode samspillet mellom kommunen og samarbeidspartnerne bidro til å bygge opp om Stavangers identitet, sier kommunedirektør Kjartan Møller i pressemeldingen.
«Det skadet selvsagt heller ikke at Viking FK satte kronen på jubileumsåret med det første seriegullet på 34 år» skriver kommunen.
Kommunedirektøren mener at Stavanger også gjorde seg bemerket på flere andre områder enn fotballbanen i 2025.
– I 2025 lanserte vi den unike Stavangeravtalen - en frivillig klimakontrakt med innbyggerne. Vi ble kåret til årets KI-kommune og arkitektkonkurransen for nytt teater og museum ble gjennomført med en vinner som skapte begeistring. Selv om det er langt igjen til målene kan vi også glede oss over at sykefraværet gikk ned fra 9,5 til 8,9 prosent, sier Møller.
Netto driftsresultat endte på 487 millioner kroner, som er over kommunens måltall på 2 prosent. I løpet av året som gikk, er det flere ganger blitt vist til en strammere kommuneøkonomi.
I tjenesteområdene ble det brukt 88 millioner kroner mer enn det var budsjettert for.
Derfor mener kommunedirektøren at omstilling fortsatt må stå øverst på agendaen.
– Ekstrainntektene i 2025 ga oss et bedre resultat, men de er ikke varige. Skal vi sikre en bærekraftig kommuneøkonomi, må vi fortsatt styre stramt og unngå å øke utgiftene på grunnlag av engangsinntekter, sier kommunedirektøren.
Stavanger-økonomien: – Endringsviljen som blir vist fram er jeg stolt av
Snart kan det bli slutt på dette: – Koster mer enn det smaker