Fortsatt åpent hvem som blir ordfører: Roger og partiet hans kan bli en joker
Plus
Torsdag får Ringerike en ny ordfører, men hvem det blir er fortsatt uklart. Industri- og næringspartiet (INP) og taktisk stemmegivning kan avgjøre.
Tre kandidater stiller helt sikkert som ordførerkandidat. Fungerende ordfører Bente Aabel (Sp), midlertidig varaordfører Hilde Vollmerhaus (Ap) og Benedicte Heieren Hundhammer (H). Det er også mulig at Roger Larsen (INP) stiller, men han sier onsdag at han er i tenkeboksen.
Hvis Larsen ikke prøver å bli ordfører er de fire INP-stemmene ledige.
Slik ser det ut
Ringerikes Blad har gått runden med alle partiene. Ikke alle vil gå ut med et svar, andre vil bruke de siste timene til å tenke seg om.
Det som virker helt sikkert er at Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil støtte Høyre og Benedicte Heieren Hundhammer, noe som gir 15 sikre stemmer. Det kan også bli flere.
Arbeiderpartiets Hilde Vollmerhaus får støtte fra eget parti, og etter all sannsynlighet SV og Venstre. Det gir 13 sikre stemmer.
Miljøpartiet De Grønne stemte for Vollmerhaus som varaordfører i forrige kommunestyremøte og kan fort stemme for Vollmerhaus igjen.
Fortsatt helt åpent: Sjekk alle som kan bli ordfører i Ringerike
Etter det Ringerikes Blad erfarer, får Bente Aabel stemmene fra Senterpartiet og mest trolig Pensjonistpartiet og det gir sju sikre stemmer.
Noen partier har ikke helt bestemt seg og kan velge å gå for Aabel, men også Vollmerhaus. Dette gjelder blant annet Rødt.
Johansen usikker
Tidligere ordfører Runar Johansen, som nå er uavhengig, skal også være med å avgjøre hvem som blir hans etterfølger.
– Det er nok mest sannsynlig Benedicte Heieren Hundhammer (H) eller Hilde Vollmerhaus (Ap) jeg går for. Jeg har ikke helt bestemt meg, men har tro på at begge kan gjøre en god jobb, sier han.
Johansen har vært medlem av Høyre i en årrekke, men meldte seg ut av partiet kort tid før han gikk av som ordfører på grunn av en varslersak.
– Jeg fikk ikke støtte fra mitt eget parti, og ble nærmest erklært uønsket. Nå står jeg fritt til å stemme på den jeg vil. Det som blir avgjørende for meg er hvem jeg mener vil bli den beste ordføreren i Ringerike, sier han.
I tenkeboksen
Roger Larsen understreker at Industri- og næringspartiet (INP) ikke har bestemt seg og vil bruke tiden fram mot kommunestyret på å ta en avgjørelse. Det ser ikke ut til at flere partier vil støtte Larsens kandidatur.
Larsen har tidligere gitt uttrykk for at det er mer naturlig for dem å støtte Arbeiderpartiets eller Senterpartiets kandidat enn Høyres. Nylig har INP sentralt bestemt at partiet i utgangspunktet skal støtte borgerlige partier.
Dermed blir de fire representantene fra INP svært viktige for utfallet.
To runder
Det som virker helt klart er at ingen av kandidatene får rent flertall i den første avstemningen. Det krever 22 av 43 stemmer.
Da går man videre til en avstemningsrunde nummer to. Der blir den kandidaten med flest stemmer valgt, og det krever ikke et rent flertall i kommunestyret.
Dersom to kandidater får like mange stemmer, avgjøres ordførerspørsmålet med loddtrekning.
Benedicte er klar for ordførerkampen: Denne uken kommer svaret
En ordførerkandidat kan også trekke seg mellom runde en og runde to.
Taktisk stemmegivning kan dermed bli helt avgjørende og partiene må gjøre en vurdering av hva de skal gjøre hvis de ser at deres foretrukne kandidat kan tape.
Kan gå begge veier
Det ser også ut til at flere partier kan akseptere både Bente Aabel og Hilde Vollmerhaus som ordfører og at taktisk stemmegivning på disse to kandidatene kan avgjøre valget.
– De har begge gjort en god jobb, og er fornuftige mennesker som har tanker for Ringerike som strekker seg utover mer enn bare eget parti, sier Knut Kirkaune (Pensjonistpartiet) som mest trolig kommer til å stemme på Aabel.
Ringerikes kommunestyre snudd på hodet: Nå er Bente klar for ordførervervet
Nanna Kristoffersen (Rødt) understreker at partiet ikke har landet helt.
– Vi kan leve fint med det uansett hvem av de to som blir ordfører. Begge er ryddige og ordentlige, så får vi se hvem av de to vi stemmer på i morgen, sier han.
Avtale
Fremskrittspartiets Vegard Persvold er tydelig på at de går for Høyre. Han mener Benedicte Heieren Hundhammer er en god kandidat.
– Vi mener prinsipielt det er mest riktig å stemme Høyre. De hadde den forrige ordføreren, og det er tradisjon for at når en person får fritak eller slutter blir erstattet av en fra samme parti, sier han.
Kristelig Folkepartis Terje Wollan Dahl understreker at han vil stemme for Heieren Hundhammer.
– Vi har hatt et utmerket samarbeid. Hun er en veldig dyktig politiker og Høyres politikk står seg godt sammen med det vi mener, sier han.