Sende regninga til vanlige folk?
I kommunestyret vedtok vi nettopp budsjettet for 2026. Budsjettet er stramt, og det er lite handlingsrom, men det tar kommunen et stykke pÄ vei i retningen vi trenger.
Sende regninga til vanlige folk?
Maritha LĂžken
Kommunestyrerepresentant for Molde HĂžyre
Du leser nÄ et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
En viktig prioritering for posisjonen var Ä unngÄ Þkt eiendomsskatt. Dette var i motsetning til kommunedirektÞrens skisse, som foreslo Ä Þke eiendomsskatten.
Samtidig foreslo ogsÄ opposisjonen Ä Þke eiendomsskatten.
Jeg er personlig veldig imot eiendomsskatt. Etter mitt syn fÞyer den seg i rekken av skatter som politikere har funnet pÄ for Ä slippe Ä prioritere, mens de sender regningen til vanlige folk. Konseptet at man skal betale skatt bare fordi man har kjÞpt en eiendom, ofte med mye lÄn, synes jeg rett og slett er teit.
Vi skal ikke straffe folk for at de kjÞper en bolig. Her i kommunen trenger vi at folk bosetter seg ogsÄ, for Ä hindre at folk for eksempel heller dagpendler fra Aukra som ikke har eiendomsskatt.
Jeg bemerker meg at enkelte i eiendomsskattedebatten tar opp at skatt er grunnlaget for velferdsstaten, og at man skal betale skatten sin med glede. Jeg tror de fleste i Norge betaler skatten sin med glede, og at vi skjÞnner at det er viktig for velferdsstaten. Men haken er ogsÄ at det offentlige ikke skal ta inn mer skatter enn det som trengs. Blir det inflasjon i skatteinntekter unngÄr man ogsÄ at politikerne mÄ prioritere, og regningen blir sendt til vanlige folk som da mÄ prioritere enda hardere i sin hverdag.
Og de som sliter med Ä betale er jo spesielt de med en bolig, lÄn og helt alminnelige inntekter. Da er det minste vi kan gjÞre Ä unngÄ Ä ta inn enda mer skatt fra dem.
SÄnn som det stÄr nÄ har ikke kommunen vÄr rÄd til Ä fjerne eiendomsskatten, uansett hvor mye vi politikere i posisjonen mÄtte Þnske det. Men samtidig er da det siste vi burde gjÞre Ä Þke den, slik at vi sender regninga for kommunens dÄrlige Þkonomi til vanlige folk. I tillegg er det tilnÊrmet umulig Ä innfÞre en midlertidig eiendomsskatt, fordi nÄr man fÞrst skal fjerne den finner man ikke inndekning for det.
Jeg synes det er urettferdig at vanlige folk skal mÄtte prioritere enda hardere, bare slik at vi politikere skal unngÄ Ä mÄtte prioritere. Vi stÄr i en omstillingsfase, og det mÄ vi tÞrre Ä mÞte og ikke utsette problemene eller innfÞre midlertidige lÞsninger pÄ store problemer. Vi mÄ tÞrre Ä ta de nÞdvendige takene og prioritere.
Vil du skrive i PÄ trÄden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt â Rbnetts meningsportal