Hva blir egentlig resultatet av et slikt forbud?
Regjeringens planer om Ă„ forby over halvparten av dagens snusvarianter fremstĂ„r som enda et eksempel pĂ„ en politikk som vil mye â men forstĂ„r lite av konsekvensene.
Dette er ikke snusfornuftig!
Du leser nÄ et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Hvor ble det av tilliten til voksne mennesker? Stadig oftere ser vi en utvikling der myndighetene griper inn i folks hverdag med forbud, reguleringer og pekefinger. Det er som om regjeringen mener at folk flest ikke er i stand til Ă„ ta egne valg. Denne barnehagementaliteten er i ferd med Ă„ bli et styringsprinsipp.
Helseminister Vestre begrunner innstrammingene med hensynet til barn og unge. Det er et viktig hensyn â ingen er uenig i det. Men det blir for enkelt nĂ„r dette brukes som hovedargument for Ă„ innfĂžre brede forbud som i realiteten rammer voksne, lovlydige forbrukere. Det er en form for politisk ansvarsfraskrivelse, man unngĂ„r en reell diskusjon om effekt og konsekvenser, og gjemmer seg bak de mest sĂ„rbare.
For hva blir egentlig resultatet av et slikt forbud? Historien viser oss at nĂ„r etterspĂžrselen fortsatt er der, vil markedet tilpasse seg. Vi risikerer Ăžkt grensehandel, mer smugling og et voksende svart marked. Produktene forsvinner ikke â de flyttes bare ut av regulerte former. Da mister myndighetene bĂ„de kontroll og inntekter, samtidig som forbrukerne stĂ„r dĂ„rligere beskyttet.
Det er ogsÄ grunn til Ä stille spÞrsmÄl ved effekten pÄ folkehelsen. Mange har gÄtt fra rÞyking til snus nettopp fordi det anses som et mindre skadelig alternativ. Ved Ä begrense utvalget kraftig, kan man i verste fall bidra til at flere gÄr tilbake til mer helseskadelige produkter. Er det virkelig en Þnsket utvikling?
Dette handler til syvende og sist om noe mer enn snus. Det handler om hvilken rolle staten skal ha i folks liv. Skal vi ha et samfunn bygget pÄ tillit og ansvar, eller et samfunn der myndighetene i Þkende grad detaljstyrer enkeltmenneskers valg?
Politikk som ikke tar innover seg hvordan folk faktisk reagerer, blir fort symbolpolitikk. Og symbolpolitikk er sjelden god politikk.
Vil du skrive i PÄ trÄden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt â Rbnetts meningsportal