Har levert avskjedssøknad: Heftig debatt
Danmarks statsminister Mette Frederiksen har levert inn sin regjerings avskjedsbegjæring til kong Frederik. Nå møtes partilederne.
Danmarks statsminister Mette Fredriksen møtte Kong Frederik onsdag formiddag. Det var leverte hun inn regjeringens avskjedssøknad, etter at Socialdemokratiet gikk på en valgsmell i Folketingsvalget tirsdag.
Neste steg er den såkalte kongerunden, hvor alle partienes ledere møter kongen og peker på hvem de ønsker at skal være kongelig utreder.
Den kongelige utrederen får oppgaven med å danne regjering.
Høy temperatur
Før den tid møtes alle partilederne til debatt, hvor nettopp dette spørsmålet blir heftig debattert.
BT melder om høy temperatur i debatten, som blir direktesendt.
- Mette Frederiksen går hardt ut ved å gjøre det klart at hun går inn for en regjering i midten sammen med Lars Løkke Rasmussen og Moderaterne, sier deres politiske kommentator Henrik Qvortrup og legger til:
- Det kan bare ta lang tid å danne en regjering.
Den nåværende statsministeren avviser at hun går i regjering med noe annet enn statsministerjobben.
Politisk kommentator i DR Christine Cordsen skriver etter debatten at det ligger an til at Mette Fredriksen blir kongelig utreder.
Samtidig melder Partileder i Borgernes parti i slutten av debatten at han spår at det blir opp til fire runder før danskene har fått sin regjering.
Mistet flertallet
Gårsdagens valg i Danmark ga ingen av de tradisjonelle blokkene et flertall i Folketinget - de røde partiene fikk 84 mandater, de blå partiene 77, og det blokknøytrale Moderaterne 14.
Dagens sentrumsregjering, bestående av Mette Frederiksens Socialdemokratiet, det borgerlige Venstre, og Moderaterne, mistet sitt flertall i Folketinget ved valget.
Det er likevel ikke usannsynlig at Frederiksen fortsetter som statsminister, men med en ny regjeringskonstellasjon.
Danmark har i likhet med Norge det som kalles negativ parlamentarisme. Det betyr altså at en regjering ikke nødvendigvis trenger å ha et flertall med seg - bare unngå å ha et flertall mot seg i Folketinget.