Troppet opp i departementet: – Vi kalte en spade for en spade
Plus
– Siste ord i saken er absolutt ikke sagt, sier ordfører Bente Aabel (Sp) etter møtet med statssekretær Karl Kristian Bekeng (Ap).
Mandag var ordføreren, varaordfører Hilde Vollmerhaus (Ap) samt hovedtillitsvalgt Erling Angel-With ved Ringerike sykehus på besøk i Helse- og omsorgsdepartementet.
Bakgrunnen for møtet var den varslede nedleggelsen av urologi-tilbudet på Ringerike sykehus. Ordføreren hadde på forhånd varslet folkemøter dersom de ikke fikk gode svar.
– Vi hadde en halvtime til rådighet, og det begynte med at vi presenterte budskapet vårt og alle bekymringene våre. Og så stilte jeg tre konkrete spørsmål:
- Hvorfor kan man ikke ha stedlige urologer på Ringerike sykehus som frekventerer Drammen og Bærum sykehus? De kan gjøre operasjonene der, men ellers være stasjonert på Ringerike.
- Burde man ikke vente med å flytte urologi-tilbudet før de har noe å erstatte det med? Vi ønsker at de skal se på helheten. Å fjerne et tilbud før de har noe å erstatte det med, mener vi blir helt feil.
- Hvem sitter i arbeidsgruppen som er satt ned med tanke på fag- og funksjonsdeling. Hvem er leder, og er det med personer med ordinære jobber med i den gruppa?
Flere fra Hadeland
– I tillegg viste jeg til at sykehuset på Gjøvik blir lagt ned. Selv om det er langt fram i tid, vil mange flere fra Hadeland velge Ringerike som sitt sykehus. Det synes Bekeng var et godt poeng, sier Aabel.
Det nye Mjøssykehuset i Moelv skal etter planen åpne i 2032.
– Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter møtet?
– Jeg føler at vi presenterte saken vår veldig bra. Vi var veldig klare i talen, vi kjørte litt på altså. Det var ikke noe «snill pike»-oppdragelse i dette møtet. Vi kalte en spade for en spade.
Vil ikke lage urologi-fakkeltog: – Viktig å ikke rope «ulv»
Løftebrudd
Ordføreren påpeker at det var tverrpolitisk enighet at bygging av et nytt Drammen sykehus ikke skulle gå utover noen av de andre sykehusene i helseforetaket.
– Derfor ser vi på dette som et løftebrudd.
Statssekretæren kunne ikke love noen svar før etter påske.
– Vi følte at vi ble hørt. Så får vi håpe at det har noe innvirkning, men vi tror ikke at alt har løst seg nå. Siste ord i saken er absolutt ikke sagt. Vi håper at de kan utsette prosessen til de klarer å finne noe å erstatte urologi-tilbudet med. Tilbudet bør selvfølgelig aller helst bestå.
Ordføreren lover å jobbe videre med saken.
– I dag skal jeg ha et møte med Kjersti Toppe (Sp), for å sørge for at vi følger opp videre i Stortinget. Vi gir oss ikke nå, avslutter Aabel.
Klar beskjed etter sykehus-besøk: – Vil jobbe for å utsette eller stoppe urologi-kutt