Advarer etter gressbrann: – Må utvise stor forsiktighet
Plus
Tirsdag ettermiddag tok det fyr på et jorde i Sandakerveien. Nå oppfordrer brannvesenet og politiet til å være forsiktig ved bruk av åpen ild.
Patruljeleder Ellen Holtebu i Hønefoss-politiet forteller at brannen trolig oppsto i en tønne.
– Huseier har fyrt opp noe papir i en tønne, og så har det gnistret eller på annen måte spredd seg til gresset på jordet. Da vi kom til stedet hadde brannen avtatt, og det er cirka to mål som er brent.
Det var ikke fare for spredningsfare til hus, men brannvesenet meldte tidlig at flammene blåste i retning skog.
– Det har blåst en del i dag, så det er nok det som har gjort at det har spredd seg. Vi oppretter en sak slik vi er forpliktet til, og så er det opp til juristene våre å avgjøre hva som skjer videre, sier Holtebu.
Innsatsleder Mathias Skaugrud i Ringerike brann- og redningstjeneste forteller at det var fullt av flammer på jordet da de kom til stedet.
– Vi kjørte tankbilen inntil jordekanten og brukte vannkanonen for å slukke hele jordet. Det samme gjorde vi på oversiden av huset, så vi dro ikke ut en eneste slange.
Både Holtebu og Skaugrud ber folk være forsiktige ved bruk av åpen ild, selv om snøen akkurat har forsvunnet noen plasser.
Ellen Holtebu bio
– Der hvor snøen er borte og sola står på, er det ganske tørt. Nå som påsken nærmer seg, må man utvise stor forsiktighet når man skal fyre bål i skog og mark. Gjør det aller helst der hvor det er snø, oppfordrer Skaugrud.
– Og ha tilgjengelig slukkemiddel om noe skulle skje, oppfordrer Holtebu.
Brukte vannkanon for å slukke lastebilbrann: – Fikk effekt med en gang