Herold

Må stenge gjenvinningsstasjon etter funn

Plus
Kilde: RA Stavanger Author: Hilde Anette Ebbesvik Published: 2026-03-24 10:42:41
Må stenge gjenvinningsstasjon etter funn

Må holde stengt over en måned etter asbestfunn.

Hausken gjenvinningsstasjon på Rennesøy må dessverre stenges fram til 28. april. Årsaken er at det mandag denne uken ble funnet asbest som noen har satt igjen på gjenvinningsstasjonen, utenfor åpningstid. Det ble også funnet farlig sprøytemiddel og elektrisk avfall som var lagt igjen.

Det skriver IVAR IKS i en pressemelding.

– Farlig avfall er en risiko både for mennesker og miljø og skal behandles forskriftsmessig. Asbest skal pakkes inn to lag med solid plast og teipes, før dette leveres inn på godkjente og betjente gjenvinningsstasjoner og -mottak. Dessverre opplever vi innimellom at farlig avfall bare settes igjen utenfor stasjonene, sier Njål Tjøstheim, seksjonsleder i IVAR.

Det gjensatte asbestavfallet på Hausken gjenvinningsstasjon må nå pakkes inn og behandles forskriftsmessig av et spesialfirma, som også må ha tillatelse fra Arbeidstilsynet. Området der asbestavfallet ligger må sperres av inntil denne jobben er gjort. I samråd med Stavanger kommune åpner derfor ikke gjenvinningsstasjonen på Rennesøy igjen før 28. april.

Stavanger kommune vil politianmelde asbestdumpingen.

Visste du at du kan sette sofaen på gata og bestille henting? Helt gratis!

Anne og Magnus er fortvilet over utviklingen på Storhaug: – Før var jeg stolt over bydelen min

Vurderer å flytte fra Storhaug: – Jeg føler at jeg bor på en søppelfylling

🏷️ Extracted Entities (8)

IVAR IKS (organization) Rennesøy (place) Storhaug (entity) Arbeidstilsynet (entity) Hausken (entity) Magnus (entity) Njål Tjøstheim (person) Stavanger (entity)