Tilbake på jobb i Oslo – kommer Mette-Marit til Stavanger?
Plus
Mette-Marit overrasket da hun deltok på deler av det belgiske statsbesøket i Oslo. Det er ikke planer om en tilsvarende overraskelse i Stavanger.
Belgias kong Philippe og dronning Mathilde er i Norge på et statsbesøk som strekker seg over tre dager. Tirsdag og onsdag skal de kongelige besøke Stortinget og Akershus festning i Oslo, før Stavanger får rojal glans over seg torsdag.
Kongeparet må si nei til Tall Ships' Races i Stavanger
Reiste fra Stavanger i juli – har ankommet USA
Se bildene fra kongebesøket i Stavanger
Belgias kongepar til Stavanger
Den store overraskelsen er at kronprinsesse Mette-Marit deltok på deler av besøket i Oslo tirsdag, til tross for tidligere opplysninger om at hun ikke kan delta på grunn av svekket helse. Mette-Marit har ikke hatt offentlige oppdrag siden slutten av januar.
Torsdagens besøk i Stavanger blir likevel uten Mette-Marit.
– Kronprinsessen deltar ikke under programmet i Stavanger, skriver Det kongelige hoffs pressekontakt Sara Svanemyr i en e-post til RA Stavanger.
– H.K.H. Kronprinsessen har i dag deltatt på H.M. Kongens audiens for det belgiske kongeparet i anledning deres statsbesøk til Norge, samt offisiell fotografering og gaveutveksling. Kronprinsessen har som kjent en alvorlig sykdom, og som tidligere formidlet tilpasses Kronprinsessens offisielle program hennes helsetilstand, skriver Svanemyr.
Besøker Oljemuseet
Det belgiske kongeparet og kronprinsen blir ønsket velkommen av blant andre ordfører Tormod W. Losnedal og museumsdirektør Cecilie Claviez utenfor Oljemuseet klokken 11:25 torsdag.
Deretter skal de kongelige innom Hermetikkmuseet, før det blir en rusletur i Gamle Stavanger før lunsj i Konserthuset klokken 13:00.
Statsbesøket rundes av på Sola flystasjon, der statssekretær Marte Gerhardsen fra Forsvarsdepartementet og Belgias forsvarsminister Theo Francken skal informere om det norsk-belgiske forsvarssamarbeidet.
Billettene koster mer. Flere snikere er tatt. Nå stuper passasjertallene
Sjekk hva som har dukket opp i sentrum: – Vi planter 7000 totalt
Video-reel