Herold

Nå er det alvor

Kilde: Budstikka Author: Solvår M. Strand, distriktssjef Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) Region Øst Published: 2026-03-24 05:30:00
Nå er det alvor

Vi kan lese om en anleggsbedrift gjennom 70 år som ble begjært konkurs i Bærum. En familiebedrift med 29 ansatte. Dersom ingenting nå endres, så blir det flere sånne overskrifter i Bærum. Bransjen presses av rekordhøye priser, spesielt på diesel, og samtidig er det nesten stopp i utbyggingen i landet.

Vi er alle stolte av hva Norge har bygget siden 2. verdenskrig. Men jobben er ikke gjort. Vi må ikke bli så rike at vi ikke har råd til å bygge landet lenger. Det kan redde bedrifter og arbeidsplasser i alle deler av Norge.

29 ansatte mister jobben: – Det er tøft nå

Men det lille, ufattelig rike landet som har tjent 3.000 ekstra oljemilliarder på krig, har visst ikke råd til å hjelpe hardt arbeidende anleggsfolk som står i fare for å gå konkurs.

Kostnaden for den enkelte ved konkurs, både menneskelig og økonomisk, kan ikke underdrives. Kostnaden på lang sikt er garantert større ved å la være enn ved å gjøre det litt lettere i en vanskelig tid for vår del av næringslivet.

De siste fire årene har vært som en sammenhengende lang og hard vinter for maskinentreprenørene. Lav lønnsomhet, lite jobb i markedet og høye kostnader. Oljeprishoppet vi har sett den siste tiden, er det siste arbeidsfolkene som bygger landet vårt trenger nå.

Det koster mindre enn 1 milliard kroner å halvere CO2-avgiften på anleggsdiesel i ett år. Det er en lav pris for å redde bedriftene som rydder snø og bygger og vedlikeholder veier og binder landet sammen. Og, som ikke minst, stiller opp i krisetider.

Så gjenstår det å se om landet som har tjent 3.000 milliarder på krig de siste fire årene, tar seg råd. De som bygger landet, ber om 0,33 promille av merinntekt for å gjøre en vanskelig situasjon litt mindre ille.

Nå ser vi at krisen forsterkes. Krigen i Midtøsten slår rett inn på oljeprisen. Den spås å nå nye astronomiske høyder fremover. Det styrker de folkevalgtes pengebinger og svekker entreprenørenes økonomi som skal fylle opp tanken.

Noen grep kunne redusert utfordringene betydelig i månedene fremover:

  • Halver CO2-avgiften på anleggsdiesel. Det vil koste mindre enn 1 milliard kroner for staten samtidig som pumpeprisen blir et par kroner lavere.
  • Reduser CO2-avgiften på veidiesel.
  • Få ut offentlige byggeprosjekter umiddelbart. 80 prosent av landets maskinentreprenører har ledig kapasitet
  • Lag hurtigspor i Nav som hjelper de 500 arbeidsfolkene som allerede har mistet jobben på grunn av konkurs.

Frp og Sp har allerede bejublet disse forslagene. Dessverre er både landets finansminister og Høyres finanspolitiske talsmann mer lunken. Det kan virke som de har en forkjærlighet for en CO2-avgift som gjør at Norge har blant verdens høyeste bensinpriser.

Norge har dobbelt så høy rente som Sverige. Byggekostnadene er vesentlig høyere her, på grunn av våre egne reguleringer. Ikke rart det er laveste boligbygging siden 1946.

Når skal vi ta tak som raskt får fart på å bygge landet vårt?

Sitat Solvår

Konkurs: – Det er fryktelig tungt, mest av alt for de ansatte

Konkurs med stor gjeld – 29 mister jobben

Byggenæringen er under press – og politikken treffer ikke virkeligheten

Nå må staten gjøre for boligmarkedet det den gjorde for oljen

🏷️ Extracted Entities (9)

CO2 (entity) Norge (entity) Bærum (entity) Høyres (entity) Midtøsten (entity) Nav (entity) Sitat Solvår (person) Sp (entity) Sverige (entity)