Herold

Det holder ikke med fagre ord og lovnader

Kilde: Romsdals Budstikke Author: Eigil Sandvik Published: 2026-03-23 12:37:51
Det holder ikke med fagre ord og lovnader

Møre og Romsdal Legeforening ser med stor bekymring på den økonomiske situasjonen ved sykehusene i fylket.

Brev til helseminister Vestre

Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.

Helse Møre og Romsdal HF er i en presset økonomisk situasjon og budsjettet for neste år må reduseres med mer enn 400 millioner kroner. Frem til nå har det vært drevet kutt etter ostehøvelmetoden, men nå er det ikke mer å hente på det og man må begynne å kutte i vaktberedskap og funksjoner for at det skal monne.

I Møre og Romsdal har det lenge vært svært kostnadseffektiv drift ved sykehusene. Imidlertid har store påtvungne investeringer som Helseplattformen, og nødvendige investeringer som nytt fellessykehus på Hjelset og AIO i Ålesund, gitt en gjeldsbyrde som risikerer å gi uopprettelige skader på spesialisthelsetjenesten i fylket.

Møre og Romsdal fylke har en geografi som gjør det nødvendig med tre sykehus og mange avdelinger er alt marginalt bemannet. Helseforetaket har nylig vært gjennom en sammenslåing av sykehusene i Kristiansund og Molde til ett felles sykehus på Hjelset. Like etter etablering av Sykehuset Nordmøre og Romsdal er det nå varslet flytting eller nedlegging av flere funksjoner i foretaket. Utviklingen som er varslet, kan føre til at verdifulle fagmiljøer bryter sammen, at fagfolk flytter eller slutter og at tilbudet til pasientene blir borte.

Vi ser at ventetidene på behandling øker, antall avviste henvisninger øker, pasientene skrives ut stadig fortere, og flere og flere oppgaver skyves over til kommunehelsetjenesten. Avtalespesialistene er et viktig supplement til sykehusene, men denne reservekapasiteten begynner også å bli sprengt. Antallet pasienter som henvender seg til det private helsevesen for å få nødvendig helsehjelp øker, og vi frykter vi er på full fart mot et todelt helsevesen der pengeboka avgjør om man får behandling eller ikke. Pasientene i Møre og Romsdal er i ferd med å få et dårligere helsetilbud enn resten av landet. Det til tross for helseministerens lovnader om et offentlig helsevesen i verdensklasse.

Det tar lang tid å bygge opp en velfungerende sykehusavdeling og et fagmiljø og kort tid å rive ned. Det tar mange år å rekruttere og utdanne leger innen de forskjellige spesialitetene og det kreves at legene holder høy faglig standard med oppdaterte kunnskaper og ferdigheter. Den økonomiske situasjonen og varslede utviklingen virker ikke rekrutterende på leger eller annet helsepersonell. Dersom Helse Møre og Romsdal ikke raskt får en bedre økonomisk situasjon, vil foretaket bli en varig taper i kampen om helsepersonell. Med sviktende rekruttering vil det bli enda vanskeligere å opprettholde fagmiljø og pasienttilbud i fylket.

Helsepersonell opplever i dag konstant tidsnød og utfordringer med å løse alle oppgaver. Man har lenge prøvd å løpe fortere for å bufre økende arbeidspress grunnet tungvinte IT-løsninger, økende dokumentasjonskrav, underdimensjonerte sykehusareal og mindre tid til pasientbehandling. De varslete reduksjonene av stillinger vil gå ut over det daglige arbeidet ved avdelingene, pasienttilbudet og det vil spesielt bli vanskelig der det skal være lege på vakt hele døgnet. For dårlig bemanning av vaktordninger, der man ofte må dekke opp for andres fravær i tillegg, er sykdomsskapende og lite rekrutterende. Innleie av vikarer er dyrt og forespeilete innsparinger kan fort bli mye dyrere totalt sett.

Det holder ikke med fagre ord og lovnader når man ønsker seg et offentlig helsevesen i verdensklasse. Da må ord følges opp av handling, og det må tildeles nok ressurser til at nødvendige investeringer kan gjøres uten at den daglige driften kveles av gjeld. Helsepersonell må ha arbeidsforhold som gjør at man trives og ønsker å jobbe i det offentlige heller enn det private.

Møre og Romsdal legeforening ser det nå som helt nødvendig at Helse Møre og Romsdal HF raskt får bedret den økonomiske situasjonen ved en tilleggsbevilgning i revidert statsbudsjett. I motsatt fall ser vi for oss en nedbygging av flere fagmiljø og en uforsvarlig og varig reduksjon av helsetjenestetilbudet. Helseministen kan ikke med troverdighet love likeverdige helsetjenester til befolkningen i fylket på linje med resten av landet, uten rask bedring av økonomien.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal

🏷️ Extracted Entities (27)

Helse Møre (person) Romsdal Legeforening (person) Helse 📁 (category) Helse Møre og Romsdal 📁 (category) Helseplattformen 📁 (category) Leserinnlegg 📁 (category) Meninger 📁 (category) Sykehus 📁 (category) Økonomi 📁 (category) Helse 🏷️ (keyword) Helse Møre og Romsdal 🏷️ (keyword) Helseplattformen 🏷️ (keyword) Leserinnlegg 🏷️ (keyword) MENINGER 🏷️ (keyword) Sykehus 🏷️ (keyword) Økonomi 🏷️ (keyword) Hjelset (entity) Romsdal HF (organization) AIO (entity) Helseplattformen (entity) IT (entity) Kristiansund (place) Molde (place) Nordvest (entity) Sykehuset Nordmøre (organization) Vestre (entity) Ålesund (place)

📊 Metadata

Category: Meninger, Meninger, Leserinnlegg, Helse Møre og Romsdal, Økonomi, Helseplattformen, Sykehus, Helse
Keywords: Meninger, Leserinnlegg, Helse Møre og Romsdal, Økonomi, Helseplattformen, Sykehus, Helse