Flyter over av søppel i sentrumsgatene: – Det er trist og unødvendig
Plus
Sarpsborg kommune ser seg nødt til å adressere feilbruk av de nedgravde avfallscontainerne i sentrum. Resultatet er søppel som blir stående rett på gata til sjenanse for både beboere og besøkende.
De siste månedene har det tegnet seg et lite hyggelig bilde i Sarpsborg sentrum. Ved de nedgravde søppelkonteinerne hoper det seg opp med poser og skrot som aldri havner der det skal.
Det er Sarpsborg kommune selv som nå går ut og adresserer problemet i en melding publisert mandag.
– Dessverre har vi de siste månedene sett at løsningene blir brukt feil – eller ikke brukt i det hele tatt. Altfor ofte finner vi avfall som er satt utenfor containerne, skriver Sarpsborg kommune.
Krever egen brikke
Hovedårsaken til at søppelet blir stående igjen på fortauet, kan være så enkel som mangel på tilgang. For å kunne åpne de nedgravde containerne, er man nemlig avhengig av en egen nøkkelbrikke.
Kommunen understreker at dette er en løsning ment for de som bor eller driver næring i sentrum, som en erstatning for de tradisjonelle søppeldunkene i bakgården.
– Det er trist og unødvendig, og gjør sentrum mindre hyggelig for alle, konstaterer kommunen om synet som møter sarpingene.
– Skal ikke brukes av besøkende
Dersom du bare er på gjennomreise eller besøker sentrum for en handletur, kan du ikke benytte deg av konteinerne.
– Er du på besøk i sentrum skal du ikke bruke de nedgravde konteinerne. I stedet skal du bruke de vanlige avfallsbeholderne som står rundt i sentrum, for eksempel i gågater og på møteplasser, lyder den klare beskjeden fra kommunen.
Større mengder avfall enten skal i private beholdere eller leveres direkte på Gatedalen miljøanlegg.
Frykter skadedyr
Kommunen minner om at hensikten med de kostbare, nedgravde containerne er å skape et bedre bymiljø med mindre brannfare, bedre plass og færre skadedyr. Når posene blir stående igjen på utsiden, oppnår man det stikk motsatte.
For de som faktisk bor i sentrum, men som ennå ikke har fått tilgang til systemet, er oppfordringen enkel: Ta kontakt for å få nøkkelbrikke.
– Bor du eller driver næring i sentrum og mangler nøkkelbrikke kan du kontakte oss, opplyser kommunen.
Ole-Christian Bakke biografi