G7-landene ber Iran stoppe alle angrep
I en felles uttalelse uttrykker G7-landene støtte til samarbeidspartnere i Midtøsten og sier Irans angrep er umulige å rettferdiggjøre.
G-7 landenes utenriksministere sendte lørdag ut en felles uttalelse der de uttrykker støtte til samarbeidspartnere i Midtøsten. De ber også Iran stoppe alle angrep, som de sier er umulige å rettferdiggjøre.
Utenriksministrene i G7-landene sa at de står klare til å iverksette nødvendige tiltak for å støtte globale energiforsyninger. De gjentok hvor viktig det er å sikre skipsruter, inkludert i Hormuzstredet.
- Vi uttrykker støtte til våre partnere i regionen i møte med de angrepene fra Iran og dets stedfortredere, som er umulige å rettferdiggjøre, sa ministrene fra Canada, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Storbritannia og USA, samt EUs utenrikssjef, i uttalelsen.
De fordømmer på det sterkeste Irans «hensynsløse» angrep mot sivile og sivil infrastruktur, inkludert energiinfrastruktur, i åtte land i regionen.
De ber videre Iran om å stoppe alle angrep umiddelbart og betingelsesløst.