Oppgradering i sentrum: Fra råtne spiler til splitter nye benker
Plus
Rundt 30 benker i Hønefoss sentrum framstår som nye, etter en overhaling tidligere denne uken.
De fastmonterte benkene langs gågata, på Søndre torg og utenfor Sentrumskvartalet står fast i all slags vær, gjennom alle årstidene.
– Benkene var slitte og skitne. Flere spiler var begynt å råtne og noen knekt, forteller kommunikasjonssjef i Ringerike kommune, Mats Øieren.
Byjubileum
Det var Arne Andersen, prosjektleder utbygging, teknisk, kultur og idrett i Ringerike kommune som sørget for å trekke i de riktige trådene.
– Vi så at mye av dette var så stygt og inngrodd at det var ikke mulig å få gjort det rent og pent. Det ble derfor tatt en beslutning på at vi bytter ut spilene, blant annet fordi det nærmer seg byjubileum, forteller Andersen.
I 2027 fyller Hønefoss 175 år. Det skal feires grundig, har kommunen tidligere lovet.
– Nye spiler ble derfor bestilt fra Vestre AS, som leverte benkene i sin tid. De anbefalte oss å bruke et firma som har god erfaring med å bytte slike spiler, og det var Unikum AS.
Unikum er en arbeids- og inkluderingsbedrift på Grünerløkka i Oslo som finner og tilbyr muligheter til mennesker som står utenfor arbeidslivet. Unikum AS eies av Stiftelsen Kirkens Bymisjon og Oslo kommune.
– Skal holde i mange år
Før spilene ble skiftet ut, fikk Kirkens Bymisjon i Hønefoss jobben med å vaske alle stålrammene.
– Totalprisen ble i underkant av 90.000 kroner eksklusive moms. Spilene er laget av saktevoksende trær som er høvlet, formet og trykkimpregnert, så de skal holde i mange år, sier Andersen.
– Hvor lenge holdt de gamle?
– Det vet jeg ikke, men de ble trolig satt opp før jeg begynte i kommunen. Jeg regner med at benkene har blitt mye bedre å sitte på enn det gamle som var!