Herold

Ut mot Ruter: - Reinspikka diskriminering

Kilde: Dagbladet Author: Knut Bøe Published: 2025-11-14 19:58:56
Slakter forslag: - Gubbetenking

Tidligere transportforsker Knut Bøe er helt imot Ruters forslag: - Folk tar kollektivt for å komme seg på jobb.

Slakter forslag: -Gubbetenking

Tidligere transportforsker Knut Bøe er helt imot Ruters forslag: - Folk tar kollektivt for å komme seg på jobb.

Gruer meg til å dra

Annonsørinnhold

LIVE: De villesteBlack-month-tilbudene!

Har du også noe på hjertet?

- Du kommer aldri levende ut

Slår alarm: 300 000 i risikosoner

Over hundre døde: Slår alarm

Mer om

Vil øke prisene i rushtida:

Folk flest som kjører bil eller tar buss, T-bane eller tog i rushtidene, morgen og kveld, gjør dette for å komme seg til eller fra jobben.

At busser, T-bane er stappfulle av mennesker i rushtidene, skyldes enten at folk ønsker å bidra til å spare natur og klima for biltrafikkens forurensing, eller at folk ikke vil bruke så stor del av livet sitt til å sitte i en svært stressende bilkø.

Nå leser vi i avisene at trafikkselskapet Ruter vurderer å gjøre det vanskeligere for mange mennesker å bruke kollektive transportmidler i rushtiden. NSB/Vy har vært inne på samme tanken tidligere, nemlig å skru opp billettprisene i rushtiden slik at folk med dårligst råd skvises vekk. Ja, da blir det mer rom og mer behagelig for kundene som forblir om bord, de som har råd til å fortsette som passasjer.

At økonomiske virkemidler i andre sammenhenger brukes for å fordele etterspørselen etter varer og tjenester, det kan kanskje noen ganger være greit. Men om morgenen og om ettermiddagen da må folk komme seg til og fra jobb, de færreste kan utsette reisen sin en time eller tre.

Slike tanker om å lage det økonomisk vanskelig for folk i rushtiden, det er reinspikka diskriminering. Ja, det er simpelthen molbopolitikk.

Har du en mening som du gjerne vil dele med oss? Vi vil høre fra deg! Send oss ditt forslag til debattinnlegg på epost.

Et meningsinnlegg bør ikke overstige 5000 tegn.

For hva er alternativet til folk som presses vekk fra buss, T-bane og tog; jo det er å stille seg i bilkø, i samfunnsødeleggende bilkøer, i helseødeleggende bilkøer.

Det verste er selvfølgelig at veimyndighetene også ønsker seg mer bruk av økonomiske virkemidler, mer diskriminering på veien ved å innføre høyere rushtidsavgift der, en tanke de har full støtte for fra sine rådgivere for eksempel på Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Men politikerne har vegret seg, de skjønner at høyere rushtidsprising for bilister kan føre til at velgerne straffer dem ved neste valg.

Som om vi ikke har nok av problemer med en vanvittig feilslått internasjonal politikk, med en klode som brenner, så klarer vi som sitter her i landet på den grønne grein igjen og igjen å krangle om det meste, også hvordan vi skal ordne trafikken slik at vi får forutsigbare forhold.

Jeg har tidligere etterlyst sjefen for trafikkflyt, sjefen for totalen, men nei en slik sjef finnes ikke. Hver og en etat skal kjempe for sine egne vilkår, uten tanke på hvordan andre får det.

Jeg har også tidligere kommet opp med gode, ikke-diskriminerende løsninger, men som vanlig har de fleste politikere klokketro på sine egne måter å gjøre ting på, i denne sammenheng løsninger som jeg vil karakterisere som gammeldags gubbetenkning.

🏷️ Extracted Entities (20)

Annonsørinnhold (entity) Folk (entity) Gruer (entity) Gubbetenking (entity) Har (entity) Knut Bøe (organization) Knut Bøe (person) LIVE: De (organization) Ruter (entity) Ruters (entity) Slakter (entity) SlÃ¥r (entity) T-bane (entity) Tidligere (entity) Transportøkonomisk Institutt (organization) Vil øke (organization) økonomisk (entity) økonomiske (entity) ønsker (entity) ønsker Ã¥ (organization)

📊 Metadata

Keywords: meninger, kronikk, debatt
OpenGraph Title: Ut mot Ruter: - Reinspikka diskriminering