Bussulykke i Stockholm: Tre døde
Fredag ettermiddag kjørte en buss inn i et busskur i Stockholm. Politiet bekrefter at tre personer omkom i ulykken.
Bussulykke i Stockholm: Tre døde
Fredag ettermiddag kjørte en buss inn i et busskur i Stockholm. Politiet bekrefter at tre personer omkom i ulykken.
Bussjåfør pågrepet
Annonsørinnhold
Vanvittige BlackWeek-tilbud
- Totalt kaos
Var ikke i trafikk
Kristersson: - Tragisk
Mer om
Sverige
En buss kjørte fredag ettermiddag inn i et busskur pÃ¥ Ãstermalm i Stockholm.
Fredag kveld bekrefter svensk politi at tre personer døde i ulykken. I tillegg er tre personer på sykehus.
Saken etterforskes som grov forvoldelse av en annens død.
Nadya Norton ved Stockholm-politiet opplyser til Expressen at krimteknikere er på plass og jobber med å gå gjennom ulykkesstedet.
- Bussjåføren er pågrepet og vi kommer til å avhøre vedkommende.
Det er så langt ukjent hva som har forårsaket ulykken. Avisa skriver at de har opplysninger om at årsaken kan dreie seg om et illebefinnende, noe politiet ikke vil kommentere.
- Jeg har ikke hørt noe om omstendighetene rundt bussjåføren, sier Norton.
Også Aftonbladet har opplysninger om at dette kan dreie seg om en tragisk ulykke, men politiet ønsker ikke å bekrefte opplysningene overfor avisa per nå.
Videre skriver Expressen at de har opplysninger om at bussjåføren ikke er kjent for politiet fra før av. Sjåføren beskrives som sjokkert og medtatt.
Innledningsvis opplyste redningstjenesten er flere personer var alvorlig skadd.
- Det er flere skadde på stedet. Noen av dem er alvorlig skadet. Mange er rammet, sa operasjonsleder Oscar Davila i redningstjenesten til Aftonbladet.
I 16.30-tida opplyste politiet at det dreier seg om både skadde og omkomne personer.
Aftonbladet skriver at et stort antall personer ble vitne til ulykken.
- Jeg bevitnet et totalt kaos, sier en kvinne til avisa.
Hun hadde nettopp gått av en annen buss da ulykken fant sted.
- Jeg gikk over veien og så dobbeltdekker-bussen som hadde kjørt inn i en bussholdeplass, sier hun, og forteller at folk på stedet skrek.
Ulykken skjedde like ved Kungliga Tekniska Högskolan. David Callahan, pressetalsmann for Tekniska högskolan, sier til Dagbladet at de på nåværende tidspunkt ikke kan kommentere ulykken.
Den svenske redningstjenesten har opplyst at bussen ikke var i trafikk da ulykken skjedde, og det var heller ingen passasjerer om bord.
Erik Nordlind, administrerende direktør ved SL, som har ansvar for kollektivtrafikken i Stockholm, beskriver hendelsen som «en svært tragisk ulykke».
- SLs tanker går til de rammede og deres pårørende, sier Nordlind.
Han understreker at årsaken til ulykken ikke er kjent.
- Politiet etterforskes saken, og både SL og trafikkoperatøren Transdev bistår med det vi kan. Vi er alle opptatt av å få klarhet i hva som har skjedd for å kunne iverksette nødvendige tiltak, sier Nordlind.
Sveriges statsminister Ulf Kristersson sender sine tanker til de rammede og pårørende.
- Jeg har fått den tragiske beskjeden om at flere personer har omkommet og blitt skadet ved en bussholdeplass i Stockholm sentrum. Mennesker som kanskje var på hjem til familie, venner, en rolig kveld hjemme, skriver han på X.
Han understreker at man foreløpig ikke vet årsaken til hendelsen.
- Politi, ambulanse og redningstjenesten har nå en stor og viktig jobb foran seg. Jeg oppfordrer alle til vise hensyn og forståelse for deres arbeid.
Dagbladet følger saken.