Freser mot kutt: - Det er tragisk
Alpin-Norge fortviler. Deres største talentfabrikk står i fare for å ryke.
Freser mot kutt: - Det er tragisk
Alpin-Norge fortviler. Deres største talentfabrikk står i fare for å ryke.
Annonsørinnhold
Vanvittige BlackWeek-tilbud
Stjerner som har gått på Dønski:
- Veldig krevende
Vil fortsette å satse
- Jobber døgnet rundt
- Skikkelig trist
Mer om
Stjerner er sjokkert etter nyheten om kutt av ekstratilskudd til det som har vært Norges største talentfabrikk for alpinister.
Alpinlinja på Dønski videregående skole har i en årekke fostret stjerner som Henrik Kristoffersen, Aleksander Aamodt Kilde og Kajsa Vickhoff Lie - med flere.
Nå ønsker Akershus fylkeskommune å kutte 1,2 millioner i året i det som har vært et ekstra tilskudd Dønski har fått i støtte til alpinlinja. Kuttet ble nylig foreslått i fylkesrådets budsjettforslag.
NÃ¥ kan man risikere at hele linja blir lagt ned.
Det er helt tragisk. Det begynner å bli mange saker med politikere nå. Idrett generelt er mer samfunnsgunstig en det folk tror, sier Henrik Kristoffersen til Dagbladet.
Det er veldig synd. Idrett og bevegelse og det komme seg ut i miljøer. Jeg tror det er mange som ikke tenker på de samfunnsfordelene som er, legger stjerna til om konsekvensene av eventuell nedleggelse.
Skigymnaset på Dønski i Bærum har i en årrekke tilbudt en fireårs videregående, for å kunne kombinere skolegang og alpinsatsing - noe som er praksis for flere toppidrettslinjer.
Rektor på Dønski videregående, Anders Lindhjem-Godal, håper at de finner en løsning.
Det vi har fått høre er at vi mister ekstrabevilgningen vår. Enkelt sagt så er det veldig krevende å kunne gi et godt alpintilbud uten det. Vi er avhengig av den. Jeg håper at det er mulig å finne ekstrabevilgningen, sier rektoren til Dagbladet.
Så det er ikke mulig å drive linja uten disse midlene?
Vi har dialog med vår eksterne samarbeidsklubb om hvordan vi likevel kan opprettholde et godt tilbud. Vi ønsker jo at utøverne skal kunne fortsette med alpint på Dønski. Men det blir veldig krevende.
Lise Hagen Rebbestad (H), fylkesråd for opplæring og kompetanse, forklarer begrunnelsen for kuttet slik:
- Akershusskolen vokser, og vi er avhengig av å ha fulle klasser også innenfor toppidrett. Alpintilbudet har dessverre ikke hatt det, i tillegg til at de har fått et fjerde år. Vi skal fortsatt satse på toppidrett på Dønski og andre skoler i fylket med idrettsfag. Tilbudet vil da være et treårig tilbud, der klassene må fylles, slik at vi kan tilby idrettsfag til flere elever som ønsker et slikt tilbud.
Hun understreker at alpinlinja har vært et godt tilbud for mange av Norges beste alpinister og et tilbud som har gitt elevene mulighet til å ta videregående på fire år.
Rebbestad forklarer at tilskuddet Dønski har fått, har vært i tillegg til vanlig toppidrettssats som alle klasser med toppidrett får. Begrunnelsen til forslaget om kuttet er basert på en helhetsvurdering av fylkets økonomi.
Hva tenker du om den begrunnelsen som har blitt gitt? spør Dagbladet rektor Lindhjem-Godal.
Jeg forstår at økonomien er trang, men jeg håper likevel at det er mulighet for å opprettholde dette alpintilbudet. Det er viktig for det brede elevmangfoldet på skolen. Det er en stor del som går tapt hvis ikke alpinister er med.
Hva mister dere med disse pengene?
Det handler om en reduksjon i hvor mye personellressurser vi kan bruke til oppfølging av utøverne. Det er 55 elever det gjelder. Det er mange som blir berørt av den reduksjonen, svarer han.
Kan du utdype litt hvorfor det eventuelt blir så krevende å drive med et vanlig treårsløp?
For å få et godt opplegg må lærere og trenere jobbe bokstavelig talt døgnet rundt med trening, tilrettelegging og samarbeid med utøverne. Det krever ekstra ressurser for å få tett og god nok oppfølging, mener Lindhjem-Godal.
Alpinstjerna Atle Lie McGrath har også gått på Dønski. Han fortviler over situasjonen og kaller det for «skikkelig trist».
Han har vært i kontakt med flere på skolen, og sendte blant annet inn videoer i forbindelse med et infomøte for potensielle nye elever på onsdag.
Jeg synes det er skikkelig trist at de det hele tatt vurderer å legge ned alpinlinja, i hvert fall når de har produsert så mange gode alpinister over veldig mange år. Hvis det var noe som ikke funket, så kunne man kanskje forsvart det slik. Men det er ikke et argument her.
Jeg har hjulpet dem litt, i den grad jeg kan. Jeg prøver å støtte Dønski og skigymnaset som har fått meg hit, fortsetter han overfor Dagbladet.
Det endelige vedtaket på fylkesrådets budsjettforslag vil bli tatt i desember.
Alpinlandslagets sportssjef Claus Ryste var med på å starte alpinlinja på Dønski tilbake i 2003. Han håper fylkeskommunen snur.
- Jeg håper de finner rom til et så viktig tilbud som det er på Dønski, sier Ryste til Dagbladet.
Neste avspark - ett klikk unna
Kajsa Vickhoff Lie
Henrik Kristoffersen
Aleksander Aamodt Kilde
Atle Lie McGrath
Sebastian Foss Solvåg
Rasmus Windingstad
Mina Fürst Holtmann
Leif Kristian Nestvold-Haugen
Halvor Hilde Gunleiksrud
Marte Monsen
Inni Holm Wembstad