Vil ikke lage urologi-fakkeltog: – Viktig å ikke rope «ulv»
Plus
– Vi er like mye voktere som venner, sier Sten Magnus og Johan Tuft. De to i lederteamet for Venner av Ringerike sykehus vil ikke ta kampen for urologiavdelingen, men vil stå på for at sykehuset ikke blir svekket i årene som kommer.
Det har stormet litt rundt Ringerike sykehus i det siste, etter at det ble kjent at urologiavdelingen skal flyttes til Bærum sykehus. Sten Magnus er leder for Venner av Ringerike sykehus, og Johan Tuft er sekretær. De to forteller at venneforeningen ikke vil lage noe fakkeltog for å få urologien tilbake til sykehuset.
– Det relativt lille volumet som har vært her på sykehuset har vært årsaken til at det ikke har latt seg gjøre å etablere et godt fagmiljø på Ringerike, sier Magnus.
Han mener det er fornuftig av ledelsen i Vestre Viken helseforetak å se på en fordeling av funksjoner mellom de fem sykehusene i regionen.
– Vi synes det er viktig å ikke «rope ulv». At Vestre Viken vil ta ut det beste av hvert enkelt sykehus, ved å involvere både sykehusledere og fagfolk, synes vi er en god ting. Dette dreier seg om å se på mulighetene for å gjøre noe sammen. Hvordan få det beste ut av hverandre, sier Magnus.
I ni år har Lars kjempet mot sykdommen: Nå frykter han følgene av sykehus-kutt
Vokter
Når det er sagt, lover både han og Johan Tuft at venneforeningen skal være en oppmerksom vokter.
– Om det blir noen tegn til svekkelse, vil vi gi klar beskjed, og mobilisere. Sykehuset må få en erstatning for den aktiviteten som nå blir borte med urologien.
– Poenget nå er samspill. Du må jobbe smartere.
Klar beskjed etter sykehus-besøk: – Vil jobbe for å utsette eller stoppe urologi-kutt
Det er flere grunner til at Sten Magnus og Johan Tuft føler seg trygge på at Ringerike sykehus får en viktig rolle også i årene som kommer.
– 25 millioner kroner er investert i robotkirurgi-prosjektet. Nå brukes mer enn 80 millioner på operasjonsstuer. Ringerike sykehus er den institusjonen som lærer opp flest fagfolk, sier Magnus.
– I fjor ble 537 personer operert med roboten – og det skjedde i et innkjøringsår.
Viktig robot-rolle
Magnus og Tuft er fulle av lovord om måten sykehuset har tatt i bruk roboten på. Sykehusfolk fra hele Europa kommer for å lære.
– Her har de virkelig gått fra inkludering til involvering. Alle blir tatt i bruk. Til og med LIS-leger får opplæring i bruk av operasjonsroboten. Sykehuset bruker likeverd-prinsippet, med frihet til å ta beslutninger.
Som venneforening har de hatt en viktig rolle i å få på plass roboten. De har bidratt til å finne de nødvendige millionene, og har engasjert seg sterkt i prosjektet.
– Vi har hele veien vært tett på sykehusledelsen, og har også hatt et svært godt samarbeid med sparebankstiftelsen, sier Magnus.
Årsmøte
Nå står årsmøtet i venneforeningen for døren. Leder Sten Magnus har sagt ja til å ta en ny periode, men flere andre styreplasser er på valg.
– Vi forsøker å styrke styret med viktig IT-kompetanse. For oss er det viktig å ta i bruk virkemidler som når også yngre mennesker, sier han.
Det er nemlig ikke slik at du må nå godt voksen alder for å kunne engasjere deg for sykehuset.
– Vi ser at medlemsmassen øker når noe blir nedleggingstruet. Når folk er unge, tenker de i mindre grad på at sykehuset er viktig å ta vare på. Men dette angår oss alle her i distriktet, understreker Tuft og Magnus.
Reddet føden
Tidligere har venneforeningen spilt en avgjørende rolle i kampen for å sikre et godt lokalsykehus.
– I sin tid hadde vi 8.000 i fakkeltog for fødeavdelingen. Det stoppet prosessen med å flytte den, forteller Tuft og Magnus.
Løsningen med stedlig sykehusledelse, den gangen i form av Per Bleikelia, kom også på plass etter en stor mobilisering.
– Sykehuset er den største arbeidsplassen i Ringerike, etter kommunen. Vi jobber for å styrke det så godt som mulig. Kontingentpengene vi får inn, i tillegg til testamentariske gaver, gaver fra begravelser og lignende, fordeler vi ut til avdelingene basert på en ønskeliste, forteller de.
– Rollen vår handler også om å bidra med det nettverket vi har mot næringslivet, mot publikum og mot andre deler av fylket.
Sten Magnus og Johan Tuft lover å følge nøye med i prosessen som nå er i gang i Vestre Viken HF.
– Vi har fått løfter om å få på plass en god erstatning for urologitilbudet. Først når det blir avklart, ser vi hele bildet. Vi forsikrer om at vi vil følge med, og si tydelig fra dersom det er tegn til at det ikke skjer, sier Sten Magnus og Johan Tuft.
Legger bort alle planer om sykehus-kutt: – Spent på hva vi får
Hans-Petter fikk sykehus-svar: – Gir ikke opp urologi-avdelingen
Tag-reel: Sett disse?