Har kommunene glemt hva de er til for?
Kommunen er oss. Det er samfunnet vårt. Rettighetene våre er der fordi vi i fellesskap har bestemt det er slik vi ønsker å ta vare på flokken vår.
Har kommunene glemt hva de er til for?
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Lovverket har vi utformet for at alle skal være trygge i landet vårt. Vi har også bestemt at det skal være likhet for loven. Dette er det norske folk sin kontrakt med staten. Avtalen vår går ut på at vi, innbyggerne, betaler skatten vår, og så omfordeler stat og kommune pengene som vi har betalt inn til det beste for folket. Kommunen har fått penger av oss for å ta vare på flokken vår, det norske folk.
Rødt vil styrke velferden og tette hullene i sikkerhetsnettet vårt, ikke rekke opp maskene i nettet. Derfor er det uforståelig for oss at Molde kommune stemmer for et høringssvar som tar sikte på å ta rettigheter fra barna i skolen istedenfor å sikre dem. Vi vet at Molde kommune ikke oppfyller barn og unges rettigheter i dag. Løsningen er å bygge opp tilbudet, ikke gi råd til staten om å ta fra barna rettighetene vi har bestemt at de skal ha.
Rødt vil gi barna et opplæringstilbud på barn og unges premisser. Rødt vil at alle barn skal ha rett til integrering i skolen med utgangspunkt i sitt eget funksjonsnivå og sine utviklingsbehov. Da trenger vi en bedre tilpasset skole med rom for at alle barn kan være seg selv. Vi skal ha færre barn i klasserommene, ikke flere. Da trenger vi en kommune som kjemper for barns rettigheter, ikke en kommune som kjemper mot dem.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal