- Kommer til å ta tid
Brannen herjer fortsatt ved Sukkertoppen i Ålesund. Flere hundre har blitt evakuert og politiet vurderer fortløpende å gjøre det med flere.
Flere hundre har evakuert fra hjemmene sine på grunn av en brann som oppsto på Sukkertoppen i Ålesund i 14-tida tirsdag.
Tolv timer etter at brannen startet har brannvesenet fortsatt ikke kontroll og enda flere områder vurderes evakuert. Kraftig vind og trøbbel med å etablere vannforsyning har gjort arbeidet krevende for brannvesenet.
Sunmørsposten skriver rundt midnatt at de venter på at brannen skal krype ned fjellskrenten, for at de skal nå den med strålene.
- Brannvesenet, Sivilforsvaret og politiet er på plass og overvåker brannbildet. Det har ikke vært evakuert nye boliger mellom midnatt og fram til nå, skriver operasjonsleder i politiet, Eivind Klokkersund, i politiloggen like før klokka fem.
- Dette kommer til å ta tid, sier vaktleder ved 110-sentralen Sindre Kongshaug, til Dagbladet, en time før.
Flere spyler husene
Kongshaug forteller at brannvesenet prioriterer vern av bebyggelse og at mannskapene forsøker å slukke brannene som er nærmest bebyggelse.
Kongshaug kan ikke si noe om hvor lang tid det kommer til å ta eller hvor langt unna bebyggelsen brannene er.
Sunmørsposten har meldt at flere som bor i nærheten har spylt ned husene sine med vann. Flere har fått varsel fra kommunen om å være klare til å evakuere på kort varsel.
- Det blåser en del, så det er vanskelig å beregne hvor brannen utvikler seg. Den endrer styrke og retning hele tida. Det er noe vi følger med på, forteller operasjonsleder i politiet i Møre og Romsdal, Ragnvald Rasmussen, til Dagbladet, natt til onsdag.
Han presiserer at mannskapene jobber på sørsida av Sukkertoppen og holder seg unna toppen, hvor det også brenner. De vurderer en eventuell evakuering av beboerne sør for toppen kontinuerlig.
- Veldig dramatisk
Ålesund kommune har satt kriseledelse og oppfordrer publikum til å holde avstand.
- Det er dramatisk for folk i Ålesund å se Sukkertoppen stå i brann. Men det viktigste er at folk beholder roen og lar brannmannskapet gjøre jobben sin, skriver ordfører Håkon Lykkebø Strand (Frp) i en sms til Dagbladet.
Kommunen opplyser på egne nettsider at Osane idrettshall er stengt som følge av brannen, og at ettermiddagsaktivitet på Hessa barneskole er avlyst. De har etablert et evakueringssenter på Parken hotell.
Verken brannvesenet eller politiet vet hvordan brannen startet. Sondre Søndergren, som tipset brannvesenet om brannen, forteller til Dagbladet at han hørte et smell, etterfulgt av flammer som spredte seg raskt.
Han beskriver lyden av smellet «som om noen hadde tapet sammen mye fyrverkeri og tent på».