Hvem plukker opp den glovarme steinen?
Plus
Ringeriksbanen som fellesprosjekt er ikke lenger et felles prosjekt for banetilhengere i Ringerike.
Christian Senning Andersen biografi
Stian Bakken har stÄtt i spissen for Ä fÄ bygget Ringeriksbanen de siste Ärene. Han har vÊrt en synlig og tydelig forkjemper pÄ nÊr sagt alle arenaer. Som leder av Forum Nye Bergensbanen har han vÊrt uredd og spisset i debatter med banemotstandere, med tunge argumenter som ofte var vanskelige Ä mÞte i debatt.
Kanskje nettopp derfor smalt det som en bombe da han i for en drÞy uke siden lanserte sitt nye standpunkt: Han vil at arbeidet med ny E16 skal starte fÞrst, og ikke samtidig med byggingen av Ringeriksbanen. Slik vil vi slippe Ä mÄtte vente pÄ ny og sÄrt tiltrengt vei fordi Ringeriksbanen stadig skyves pÄ.
Bakken selv kalte det en brannfakkel. Og den satte definitivt fyr pÄ debatten. Sjelden har Ringerikes Blad vÊrt nÞdt til Ä utvide sidetallet pÄ debattsidene med flere sider for Ä fÄ plass til alle innleggene knyttet til én sak.
Men utspillet fra Bakken er ikke en brannfakkel.
Det er en stein. En tung, glovarm stein som har falt pÄ islagt vann. FÞrst slÄr isen sprekker. Blir den liggende for lenge, faller steinen gjennom isen og blir borte.
SlÄr sprekker
Akkurat nÄ er Ringerike inne i en fase der isen har begynt Ä slÄ sprekker. Vi mÄ ikke vÊre naive og tro at utspillet ikke betyr noe for de som stÄr utenfor og kjemper for sine prosjekter. De ligger allerede klare langs iskanten og venter pÄ at hele ringeriksbaneprosjektet skal falle gjennom isen og bli borte.
Politisk redaktÞr i Drammens Tidende var pÄ Buskerudkonferansen pÄ Norefjell i januar. I kjÞlvannet av konferansen skrev hun en kommentar i sin avis som torpederer Ringeriksbanen. Hvorfor skulle Drammen, fylkeshovedstaden, gi fra seg et stopp pÄ Bergensbanen? Og stÞtte byggingen av en Ringeriksbane som ifÞlge henne de fÊrreste drammenspolitikerne vil ha?
Breen Bakken gjentar i stor grad de samme argumentene som er blitt brukt mot Ringeriksbanen i Ärevis. Samtidig tar hun til orde for to tog i timen til Kongsberg, og setter dette pÄ forutsigbart vis opp mot Ringeriksbanen. Argumentene hennes har imidlertid og dessverre fÄtt ny tyngde som fÞlge av utspillet fra Bakken, senere stÞttet av Arbeiderpartiets Mons-Ivar Mjelde.
Drammen og Kongsberg manglet ikke stÞtte i utgangspunktet. FylkesordfÞrer Tore Opdal Hansen har latt seg fotografere pÄ besÞk bÄde pÄ Stortinget og stasjoner nÄr det har vÊrt snakk om Ä fÄ «Drammen pÄ skinner» eller «to tog i timen».
Ringeriksbanen har ikke den samme stÞtten fra den sÄkalte «Buskerudbyen». Hvor ofte har for eksempel Opdal Hansen som Buskerud-ordfÞrer latt seg fotografere pÄ perrongen i HÞnefoss eller i Hallingdal for Ä kjempe for Ä koble pÄ denne delen av Buskerud til hovedstaden? Han tok riktignok til orde for FRE16 som et viktig prosjekt for Buskerud da han mÞtte Transportkomiteen i forbindelse med NTP. Men har Ringerike egentlig stÞtten vi trenger fra Buskerud fortsatt?
MÄ stÄ sterkt sammen
Vi kan ikke vÊre avhengige av andre nÄr det kommer til Ä fÄ realisert Ringeriksbanen og ny E16. Ringeriksregionen mÄ stÄ sterkt sammen. Det er ikke et alternativ Ä starte pÄ veien fÞr banen. Ringeriksbanen og E16 ble koblet sammen som et fellesprosjekt, nettopp for Ä gjÞre prosjektet politisk mulig. Bakken og Mjelde vet utmerket godt at det eneste som sikret stÞtte for Ringeriksbanen fra SV, var at prosjektet ikke ble ny firefelts vei alene. At Ringeriksbanen skulle bygges, ikke bare i samme trasé men ogsÄ helt samtidig, var det som gjorde prosjektet mulig Ä stÞtte i et miljÞperspektiv for SV.
StĂžtten fra SV vil bli borte om veien bygges fĂžr bane. Ăkonomisk tĂ„ler ikke planen for fellesprosjektet at veien bygges fĂžrst. Det er for mange synergier i fellesprosjektet til at det vil vĂŠre fornuftig Ă„ fortsette med Ringeriksbanen nĂ„r ny E16 er bygget. Steinmassene man skal hente ut av tunnelen Ringeriksbanen og gjenbruke i traseen, er den viktigste effekten. Begynner man med vei, risikerer vi at banen blir kjĂžrt i grĂžfta.
Ikke det mest interessante
Det er vanskelig Ä forstÄ motivet bak Ä lansere forslaget om Ä splitte fellesprosjektet FRE16, og starte med veien fÞr banen, men det er ikke egentlig det mest interessante for veien videre. Det som bÞr bekymre oss, er at Ringeriksbanen framstÄr som et prosjekt i opplÞsning. Det bÞr bekymre oss at Breen Bakken er i ferd med Ä fÄ rett i at Ringeriksbanen framstÄr som et splittende prosjekt, og at tvilen som har oppstÄtt gir et politisk vakuum Drammen og Kongsberg og motstanderne i «Buskerudbyen» helt sikkert mer enn gjerne fyller.
At LO Buskerud pÄ sin konferanse sÄ tydelig stÄr fast ved sin stÞtte til at Ringeriksbanen og ny E16 skal bygges som et fellesprosjekt, og avviser forslaget om Ä bygge veien fÞrst, er et tungt signal.
NÄ hviler ansvaret pÄ de politiske partiene. SV er krystallklare pÄ at vei og bane skal bygges samtidig. HÞyres Trond Helleland advarer mot omkamp om prosjektet, og vÄr egen Dag Henaug gÄr i strupen pÄ Bakken. Senterpartiet har etter litt nÞling slÄtt fast at de ikke stÞtter sin partifelle Bakken, men vil holde fast ved fellesprosjektet. Om Mjelde har sitt parti i ryggen, eller om Arbeiderpartiet ogsÄ stÄr fast pÄ stÞtten til et fellesprosjekt, har vi ikke fÄtt svar pÄ. Det er pÄfallende stille fra Arbeiderpartiet i Ringerike.
Jo lenger vi framstĂ„r som uenige med oss selv, desto stĂžrre blir sjansen for at hele prosjektet faller gjennom â som en tung og glovarm stein pĂ„ islagt vann. Isen har allerede begynt Ă„ sprekke.
SpÞrsmÄlet nÄ er hvem som har politisk ryggrad til Ä plukke opp steinen fÞr det er for sent.
Kommentarfeltet er stengt