Takk til alle dere som velger å bruke sykkel
Vi har lagt bak oss en tørr og kald vinter. Det har ført til dårlig luftkvalitet, og mye ubehag for mennesker med luftveislidelser.
Takk til alle syklende, gående og kollektivbrukere!
Du leser nå et leserinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.
Biltrafikk er den største kilden til luftforurensing i norske byer, dette blir spesielt ille under slike vintre vi har hatt i år. Forurensing i form av svevestøv, mikroplast og eksos bidrar til ubehag for mange mennesker og er direkte helsefarlig.
Så takk til alle dere som velger å bruke sykkel, apostlenes hester og buss til og fra jobb, og når dere skal på småturer rundt i lokalmiljøet. Dere gjør en stor samfunnsinnsats. Dere bidrar til mindre forurensing og bedre luftkvalitet i byen vår. Det må også nevnes at gående og syklenes ferdsel er bortimot lydløs og etterlater seg ingen støyforurensing. I tillegg gjør dere hverdagen enklere for alle som må bruke bil. En sykkel mer er en bil mindre.
Dere fremmer også folkehelse. Sykling, gåing og for den saks skyld, jogging, skaper fysisk aktivitet og klarner hjernen.
Som politiker har jeg en klar ambisjon om å legge til rette for at vi får enda flere til å la bilen stå hjemme, når vi skal bevege oss i bymiljøet. Vi må legge bedre til rette for syklende og gående. Det er mye som gjenstår for at Molde kan kalles en sykkelby. I tillegg må kommunen i lag med Fram forbedre kollektivtilbudet slik at det blir enklere for folk å velge kollektivt. MDG har fått gjennomslag for å senke prisene på kollektivtransport. Vi har også stor tro på at et nasjonalt månedskort på kollektivtransport vil komme allerede neste år.
Vi som politikere i Molde kommune har en viktig jobb foran oss, nemlig å bidra til mindre lokal luftforurensing og mer trivsel i bymiljøet. Skal vi klare det så må vi klare å redusere biltrafikken i sentrumsområdet.
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal