Nye skjermråd, men holder ungdommene disse rådene?
Plus
Ungdom på Tindlund innrømmer at de bruker langt mer skjerm enn de anbefalte skjermrådene. Flere mener at rådene er urealistiske.
Denne vinteren kom Helsedirektoratet med nye skjermråd for barn og unge.
Dette er nå anbefalingene fra myndighetene:
- Barn under 2 år bør unngå skjerm helt, og voksne som er sammen med de bør avgrense sin skjermbruk.
- Barn mellom 2–5 år bør maksimalt bruke 0,5-1 time per dag på fritida, gjerne mindre.
- Barn mellom 6–12 år bør maksimalt bruke 1-1,5 time per dag på fritida, gjerne mindre.
- Ungdom mellom 13–18 år bør maksimalt bruke 1,5-3 timer per dag på fritida, gjerne mindre.
Sarpsborg Arbeiderblad har snakket med flere tenåringer ved Tindlund ungdomsskole om hvor mye tid de bruker på skjerm, og hva de synes om de nye rådene fra direktoratet.
– Snittet mitt forrige uke var på 5,2 timer per dag. Jeg brukte mest TikTok, forklarer 15 år gamle Noah Olaussen.
Han fortsetter:
– Jeg syntes det var veldig få timer som var anbefalt. Jeg bruker mesteparten av livet mitt på telefonen. Rådene er ikke realistiske å følge, men for mye skjerm kan bli negativt. Man lærer og får med seg mye på skjerm også. Det er litt 50/50 på om det er positivt å være på for mye skjerm.
– Kan være bra
Ulrik Nicklas Johansen er også 15 år og har noen andre meninger om skjermrådene.
– Snittet mitt forrige uke var 4 timer og 18 minutter per dag. Jeg brukte mest tid på TikTok med 18 timer og 20 minutter i løpet av hele uka, sier han.
– Jeg synes skjermrådene kan være bra, men også ikke bra. Jeg vil ikke låse meg til tre timer. Jeg mener at skjermtiden bør være på hver enkelt enhet, tre timer på PC, telefon og så videre. Skjermrådene er ikke veldig realistiske. Tre timer tilsvarer en lang film. Det kommer an på hvordan man bruker skjermen. Alt i alt mener jeg at skjerm er positivt, jeg har lært veldig mye av det.
– Skjermrådene bør være høyere
– Jeg tenker skjermrådene bør være litt høyere. Min skjermtid er ganske mye høyere enn dette, den er oppe i rundt 4,5 timer hver dag. Med PC og TV så ligger det opp i syv timer, sier Joel Navestad.
Navestad mener at skjermrådene ikke er realistiske å følge.
– Skjermrådene burde vært oppe i fire timer per dag. Det hadde vært mye mer realistisk.
Navestad mener også at for mye skjerm er negativt.
– Jeg er definitivt for mye på skjerm. Jeg har egentlig ikke lyst til å begrense skjermtiden min, men jeg skjønner at jeg burde begrense den.
– Skjermrådene bør ikke bli obligatoriske
– Jeg syntes det er vanskelig å forholde seg til anbefalingene, innrømmer 15 år gamle Casper Paulsen.
– Det er likevel gode råd og mål man kan sette. Jeg syntes ikke Helsedirektoratet bør gjøre skjermrådene obligatoriske, det er foreldrenes jobb.
Paulsen syntes ikke skjermrådene virker realistiske.
– Ikke slik samfunnet er nå. Mange ungdommer bruker sosiale medier for å være sosiale med andre mennesker. Skjermtiden min er på 7 timer per dag. Appen som jeg bruker mest tid på er Snapchat med 11 timer i løpet av uka.
– For mye skjerm er negativt
Paulsen mener at for mye skjerm er negativt, og at skjermbruk ikke bør gå ut over ditt sosiale liv.
– Hvis staten måtte sette en maksgrense på skjermbruk så burde de gjort det sakte, og gradvis senket antall timer skjermtiden din skulle vært. Da hadde alle vent seg til det mye raskere.
Urealistiske skjermråd
Ungdommene SA har snakket med mener at skjermrådene er urealistiske. De mener at det var for vanskelig å forholde seg til. Ungdommene på Tindlund ungdomsskole hadde i gjennomsnitt en skjermtid på rundt 5,8 timer per dag. Dette er over den anbefalte grensen på 3 timer fra helsedirektoratet.
SAs ungdomsredaksjon har spurt helsesykepleierne i Sarpsborg om hvorfor det er viktig å følge disse rådene.
– Det vi kan si er at vi stiller oss bak anbefalingene fra Helsedirektoratet. Det kan være lurt å spørre noen i skolesystemet om dette med skjermbruk i skoletiden, understreker helsesykepleiere vi har snakket med.
På nettsidene til Helsedirektoratet står det: «Ungdom 13–18 år bør begrense skjermbruk slik at den ikke går på bekostning av sosialt liv, aktiviteter som er viktige for helse og utvikling. I denne alderen anbefales det å følge aldersgrenser, både på dataspill og TV. Du bør ikke bruke skjerm, inkl. PC og TV før den siste timen du skal legge deg. Du bør også ikke bruke skjerm under måltider.»