Herold

La VM bli en folkefest, også i Sarpsborg

Plus
Kilde: SA Author: Nancy Githmark, Sarpsborg Arbeiderparti  Published: 2026-03-14 16:25:34
La VM bli en folkefest, også i Sarpsborg

– Å tillate skjenking av øl og vin etter klokken 03.00 under fotball-VM, er ikke en oppmykning av norsk alkoholpolitikk generelt, men et avgrenset unntak knyttet til en spesiell begivenhet, skriver Nancy Githmark.

Jeg er null interessert i fotball, men allikevel dere. Dette heier jeg veldig på. Jeg ser betydningen av en fortjent folkefest og stor deltakelse.

Jeg evner virkelig å se at mange fotballinteresserte gleder seg stort til at Norge igjen skal spille i fotball-VM for herrer. La oss gjøre fotball-VM i 2026 til en skikkelig folkefest, også her i Sarpsborg.

Jeg mener regjeringens forslag om et midlertidig unntak i alkoholloven under mesterskapet er både fornuftig og riktig. Når mesterskapet arrangeres i Nord-Amerika, betyr det at mange av kampene spilles midt på natten norsk tid.

De aller fleste av oss har verken råd eller mulighet til å reise til USA, Canada eller Mexico for å oppleve kampene live. Da blir det ekstra viktig at vi kan samles her hjemme, på puber, serveringssteder eller andre møteplasser, og oppleve kampene sammen.

Regjeringen foreslår nå et midlertidig unntak som gjør det mulig for kommunene å tillate skjenking av øl og vin etter klokken 03.00 under fotball-VM.

Dette er ikke en oppmykning av norsk alkoholpolitikk generelt, men et svært avgrenset unntak knyttet til en helt spesiell begivenhet.

Jeg mener det er rimelig å legge til rette for at mesterskapet kan oppleves som en folkefest også her hjemme. Fotball er Norges mest populære idrett, og VM er en av verdens mest sette TV- begivenheter.

Når Norge endelig er kvalifisert igjen, bør vi også gi folk mulighet til å samles på steder som viser kampene og heie fram laget, helt til dommeren blåser av. Forslaget betyr ikke automatisk lengre skjenketider. Det er fortsatt kommunene som bestemmer.

De kjenner lokale forhold best og må gjøre sine egne vurderinger. I Sarpsborg må vi derfor ta stilling til hvordan vi ønsker å håndtere dette lokalt, det gjør vi i utvalg for velferd og folkehelse nå i mars. Norge skal spille VM igjen.

Nå har vi også muligheten til å gjøre mesterskapet til en trygg og inkluderende folkefest her hjemme. Den muligheten griper vi.

Vil åpne opp for natt-skjenking i Sarpsborg under fotball-VM

🏷️ Extracted Entities (8)

Sarpsborg (place) Norge (entity) Canada (entity) Mexico (entity) Nancy Githmark (person) Nord-Amerika (entity) TV (entity) USA (entity)