Herold

Rekken tok slutt for tannløse seriemestere: – Dette var ikke oss

Plus
Kilde: RA Stavanger Author: Espen Astor Iversen Published: 2026-03-14 16:58:24
Rekken tok slutt for tannløse seriemestere: – Dette var ikke oss

Etter 219 dager tok Vikings elleville rekke uten tap slutt, da den absolutt ikke skulle gjøre det. Tidvis tannløse mestere endte kampen med Kristoffer Askildsen (!) som spiss, og med null poeng.

De første minuttene av seriepremieren var relativt jevne, men etter seks minutter stakk Tripic gjennom Mikaelsson. Kampens første sjanse havnet i nettveggen.

Viking fikk en enda større sjanse på frispark minuttet etter. Tripic fant Falchener, men han fikk ikke styrt headingen ned i hjørnet.

Selv om bortelaget skapte de første sjansene, var det på ingen måte slik at HamKam falt ned i en konstant lav blokk. Laget sto ofte høyt og presset mann mot mann.

Da 13 minutter var spilt ble Askildsen rundet altfor enkelt på kanten. Falchener ryddet til corner i siste liten. HamKam plukket opp andreballen etter hjørnesparket, og produserte sin første store sjanse etter innlegg. Gianni Stensness fikk ballen bort omtrent på streken.

Etter 22 minutter ble Stensness tilsynelatende dratt ned i feltet, men VAR grep aldri inn. Det var ikke klart nok.

Kampen roet seg litt midtveis i omgangen, etter en ganske severdig åpning. Det ble mer balltrilling fra Viking, mens hjemmelaget oftere la seg litt dypere, for å lete etter overganger.

To kjappe på trynet

Da 36 minutter var spilt kom kampens første mål. Henrik Falchener skled, og Henrik Udahl plukket opp ballen. Han skar inn, fintet Stensness på rumpa, og satte 1–0 inn i lengste hjørnet.

– Jeg skled, og da var de gjennom. Tullete at det ble mål på det,sa en oppgitt Falchener til TV 2 i pausen.

Det var spesielt irriterende med landslagssjef Ståle Solbakken på tribunen.

– For dårlig, slo stopperen fast.

Etter 38 minutter smalt det igjen.

Loris Mettler plukket opp en retur på 16 meter, mens Segadal Hansen var desorientert. Han dunket ballen ned i hjørnet til 2–0.

Viking så ut som de ble helt satt ut av de kjappe målene. Laget tenderte også til å bli kjempet ut av stilen.

På overtid av første omgang våknet laget igjen.

Først fikk Niklas Fuglestad en gratismulighet, men skuslet den bort.

De fikk også et frispark på tampen av omgangen, men Sandberg reddet skuddet fra Haugen.

Den påfølgende corneren ble viktig.

Kontroverser og mål

Zlatko Tripic klinket inn corneren, og den traff hodet til Gianni Stensness. Han stanget den i mål til 2–1.

– Akkurat det vi behøvde før pause. Nå skal vi skjerpe oss, slo Henrik Falchener fast til TV2 i pausen.

HamKam-trener Thomas Myhre var i pausen synlig irritert over at Viking fikk score to minutter på overtid av overtiden.

– Det sier seg selv! Viking fikk et frispark, så går det ut over oss at de bruker lang tid på det, sa han til TV2.

Morten Jensen var på sin side lite fornøyd.

– En veldig dårlig omgang. Vi kom ikke i gang, og slo altfor mye langt. Så tapte vi dueller. Målet før pause var en vitamininnsprøyting. Nå må vi opp mange hakk med ball. Vi må skape mer sjanser, sa Jensen.

Viking gikk i strupen på HamKam etter pausen. Da 49 minutter var spilt rullet Fuglestad ballen til Askildsen. Fra kanten av 16 meter skjøt han over på en god mulighet.

Etter 56 minutter fikk HamKam et par gode muligheter. Østbø reddet fra Udahl, men laget ville også ha straffe for hands på Heggheim. Viking var heldige som ikke fikk 3–1 mot seg i den situasjonen.

Da 63 minutter var spilt slo Tripic en god pasning ut til Mikaelsson. Fra meget god posisjon skjøt han langt utenfor.

Viking gasset mer på nå, og Joe Bell prøvde seg på volley fra distanse etter 65 minutter. Skuddet suste like utenfor krysset.

Askildsen som spiss

Etter 69 minutter foretok Viking et overraskende trekk. Mikaelsson ble tatt ut, og Kristoffer Askildsen (!) ble sendt opp som midtspiss.

De regjerende seriemesterne trykket på mot slutten, og HamKam ble liggende for å ta imot.

Etter 79 minutter skjøt Herman Haugen like over fra distanse.

Thomas Myhre la raskt om til 5-4-1, og Viking slet med å skape sjanser etter dette.

De fikk likevel noen på overtid. Etter 91 minutter prikket Tripic hodet til Bærtelsen. Han headet dessverre utenfor. Det var en stor sjanse.

Noe mer klarte ikke Viking å skape. Dermed endte premieren som i fjor.

Med tap.

HamKam-trener Thomas Myhre var høyt oppe etter storskalpen.

– Nervepirrende, men veldig deilig da sluttsignalet gikk. All kreditt til gutta. De sto løpet ut, sa han til TV2.

Motstanden gjorde det hele til en ekstra god opplevelse for ham.

– Vi møter et godt lag, som ble seriemestere i fjor. Dette viser at det bor mye i gutta.

Han tror ikke kampen er et ilde på hvor Viking står totalt sett.

– Det var første kamp. Tett og jevnt. Viking vil komme. De er et jævlig godt lag, sa Myhre.

Skuffet

Viking-trener Morten Jensen var alt annet enn fornøyd etter kampen.

– Vi manglet veldig sting i dag, og spilte helt uten selvsikkerhet med ball. Vi manglet også X-faktor på topp. Skapte ikke ubalanse, sa en skuffet Morten Jensen til TV2 etter kamp.

Han roste samtidig HamKam, og mente de vant fortjent.

Viking hadde en plan om å spille HamKam lave. I stedet for slo laget for mye langt.

– Det ble urytmisk,sa Jensen.

Han pekte også på at flere av nøkkelspillerne ikke leverte, eller preget kampen.

– Vi må se oss i speilet. Vi trodde vi var klare. Det var vi ikke, sier Jensen.

– Bekymringsverdig?

– Ja. Vi har sett bedre ut i alle treningskampene. Dette ble litt som i premieren i fjor med tap. Nå må vi snu det på vei hjem.

Jensen ville ikke skylde på at Peter Christiansen og Edvin Austbø manglet.

– Tunge forfall, men vi har en bred stall, sa Jensen.

Kaptein Zlatko Tripic var en av få som leverte varene. Han var også langt nede.

– Jeg er veldig skuffet. Man er litt stum etter en slik prestasjon. Tidvis spilte vi greit, men det virket som HamKam ville mer. De tok oss på det vi var gode på i fjor,sier Zlatko Tripic til TV2.

Han pekte på at relasjonene ikke satt, at baklengsmålene var billige, og at laget klappet sammen da HamKam scoret sitt første. Da ble kampen tapp.

På spørsmål om de tunge offensive forfallene sier han følgende:

– Vi mangler noen av de beste spillerne i ligaen, men har en bra benk. Så var vi ikke gode nok.

Kapteinen peker samtidig på at Viking ikke skal grave seg ned. Det måtte komme et tap på et tidspunkt.

– Jeg bryr meg ikke så mye om poengene, men prestasjonen. Dette var ikke oss,avsluttet han til TV2.

Kampfakta HamKam-Viking

Video-reel

Ståle Solbakken smugles inn via kjøkkenet – blir grillet om Zlatko Tripic, Viking og VM

Derfor er Nevland og Jensen POSITIVE til flytting av storkampen mot Glimt

Tabelltipset: Her ligger løsningen på utfordringen, Viking!

🏷️ Extracted Entities (28)

HamKam (entity) Jensen POSITIVE (organization) Kaptein Zlatko Tripic (person) TV2 (entity) Viking (entity) Gianni Stensness (person) Henrik Falchener (person) Kristoffer Askildsen (person) Thomas Myhre (person) Morten Jensen (person) Henrik Udahl (person) Herman Haugen (person) Mikaelsson (entity) Niklas Fuglestad (person) Ståle Solbakken (person) Bærtelsen (entity) Edvin Austbø (person) Glimt (entity) Heggheim (place) Joe Bell (person) Kampfakta HamKam-Viking (organization) Loris Mettler (person) Nevland (place) Peter Christiansen (person) Sandberg (place) Segadal Hansen (person) TV (entity) VAR (entity)