Slukker gatelysene for å spare penger
Plus
Innbyggere i Jevnaker har tatt kontakt med Ringerikes Blad om at gatelysene slås av om natta.
(Ringerikes Blad): Det har gjort beboere bekymret og engstelig for at det kan bli lettere for folk med uærlige hensikter å ta seg fram i mørket.
Jevnaker kommune opplyser at det stemmer at gatelysene blir slukket mellom klokka 01.00 og 04.00 på natta.
Dette gjelder for nesten 1.600 av kommunens gatelys.
Lysene slukkes for å spare penger, og det er bestemt politisk i årets budsjett.
Dette startet man med i vinter og tidspunktet er valgt fordi det er på den tiden av døgnet det er minst trafikk og færrest som er ute og går.
Rundt 300 gatelys vil fortsatt styres av dagslyset, på samme måte som i dag. Dette er det tekniske årsaker til, opplyser kommunen.
🏷️ Extracted Entities (2)
Ringerikes Blad
(person)
Jevnaker
(entity)