Camilla Herrem er kreftfri: – Jeg føler meg veldig bra
Plus
Kjendisene prydet den rosa løperen.
VILLOID TÅRNHUSET / OSLO (Nettavisen): Torsdag kveld var det duket for Villoid-prisen: Årets Kvinner 2026.
Det er motenettstedet Villoid som står for prisen, hvor formålet med prisutdelingen er å løfte fram kvinner som våger å gå sin egen vei og som inspirerer andre kvinner til å gjøre det samme.
I anledning kveldens store begivenhet var den rosa løperen rullet ut, og flere av de oppmøtte kjendisene la ikke skjul på at de er klare for en storslagen fest.
– Jeg føler meg veldig bra
Håndballprofil Camilla Herrem (39) er nominert til «Årets Kvinne» og sier hun er spent på prisutdelingen, selv om hun er litt ute av komfortsonen.
– Jeg føler meg litt malplassert, men det er hyggelig å være med på sånne ting og komme seg litt ut av komfortsonen. Jeg er dårlig på å mingle med folk, så da må jeg bare stå i det, sier Herrem til Nettavisen.
39-åringen er en av de mest folkekjære utøverne i landet, og har vært åpen om at hun i fjor ble diagnostisert med brystkreft. Nå kan hun dele gladnyheten om at hun er kreftfri.
– Det går veldig bra. Jeg er i fin form. Det går bra med håndball, familien og meg, så jeg kan ikke klage. Jeg er kreftfri som de kaller det. Jeg fikk analyser etter operasjonen og da hadde de ikke funnet noe nytt, sier hun og legger til:
– Det er litt rart fordi jeg vil ikke «jinxe» noe når jeg sier det høyt, men jeg har visst dette siden desember. Jeg føler meg veldig bra, og det har gått fint siden operasjonen.
Overrasket over invitasjonen
Forrige uke kunne Sunniva Tillson (33), bedre kjent som StSunniva, avsløre at hun venter sitt første barn. Torsdag kveld har hun tatt turen på den rosa løperen for å løfte fram kvinner.
– Jeg er klar for årets kvinne. jeg gleder meg! Det er alltid koselig. Jeg er litt overrasket over at jeg ble invitert etter at jeg skrev en litt kritisk artikkel i fjor.
I et VG-debattinnlegg i fjor skrev nemlig influenseren «Kan vi slutte å kalle influenser-events for kvinnepris?».
– I år har det vært ekstra mye ræva mot kvinner fra menn sin side. Vi må prøve å være mer vennlige mot hverandre, sier hun videre.
Hun benytter også anledningen til å vise fram gravidmagen.
– Jeg tenkte magen skulle få skinne ekstra i kveld. Jeg vil vise den fram og vise at man kan ha på en magetopp selv om man er gravid. Det er mange stygge klær der ute for gravide.
– Vi kan date både faren og sønnen
– Et samfunn som undertrykker kvinner
MDGs Frøya Skjold Sjursæther (19) har også tatt turen til prisutdelingen. I høst ble Sjursæther valgt inn på Stortinget, som tidenes yngste.
19-åringen mener vi fortsatt har en lang vei å gå når det kommer til kvinners rettigheter.
– Det er viktig å fortsatt jobbe for å styrke kvinners rettigheter generelt. Man ser fortsatt at kvinner blir utsatt for vold og overgrep, kvinner tjener fortsatt mindre og er underrepresentert i lederstillinger, sier hun og fortsetter:
– Kvinner er ikke dummere enn menn, men vi har et samfunn som undertrykker kvinner fremdeles i 2026. Det føles bra å være her for en pris som hedrer viktige kvinner i Norge.
Moteprofil Janka Polliani (47) ankommer den rosa løperen sammen med datteren.
– Jeg synes alle finalistene står stødig om førsteplassen, så det er vanskelig å velge én. Jeg er glad jeg ikke sitter i juryen, men det er viktig å vise unge jenter at det er tøft å våge å skille seg ut. Vi trenger flere unge forbilder og entreprenører, sier Polliani.
Ikke ta noen rettigheter for gitt
Jenny Skavlan (39) er nominert til «Årets business», og mener det er viktig å løfte fram kvinner i gründer- og investorbransjen.
– Jeg har brukt de siste ti årene av livet på å være entreprenør og investor. Tro det eller ei, så det er dødsfett at man løfter fram det, sier Skavlan til Nettavisen.
– Det er mange ting i verden som er på vei tilbake, som man ser i mange andre land. Man skal ikke ta noen rettigheter for gitt. Jeg sier til barna at kvinnedagen er vår dag, og sier at det handler om alt som har blitt kjempet om for oss.
Se gjestene fra den rosa løperen: