Ine Haver mistet søsteren til kreft: – Jeg ble sykmeldt da hun var syk
Plus
Ine Haver (54) klarte ikke å jobbe da hennes tre år yngre søster ble syk og døde. Haver mistet ikke bare en lillesøster, men også sin beste venn.
– Hun ble bare 37 år gammel, og døde av livmorhalskreft i 2012, sier Ine Haver (54), til RA Stavanger.
De to var bestevenninner og søstre, begge adoptert fra Sør-Korea.
– Jeg mistet mer enn en søster. Hun var min beste venninne.
Edle Jin Haver fikk livmorhalskreft i 2010. To år senere døde hun som følge av sykdommen.
– Det var veldig krevende og traumatiserende. Som nær pårørende ble jeg ekstremt påvirket av at hun ble syk. Jeg ble selv sykmeldt, og var det helt til et halvt år etter at hun døde.
– Når jeg tenker tilbake på det nå, klarer jeg ikke å huske tilbake til hva jeg fylte dagene med, sier Haver til RA Stavanger.
Tiden bar preg av ekstrem helseangst, og frykt for at hun selv skulle bli alvorlig syk.
– Selv om det nå har gått mange år, føles det som det var i går.
Fikk store konsekvenser
– Kroppen min var i alarmberedskap i mange år. Jeg måtte holde meg i nærheten av et sykehus, og jeg tok ikke sjansen på å reise langt bort. Det siste jeg kunne tenke meg var å reise til en øy, sier Haver.
Hun avlyste turer, og de tre første årene etter søsterens død, var helseangsten ekstremt dominerende.
– Jeg gikk hyppig til legen.
Haver var den gang sykmeldt fra sin jobb i barnevernet.
– Jeg jobbet i et omsorgsyrke, men var ikke i stand til å ta meg av andre. Jeg trengte hjelp selv.
I tillegg til jobb i barnevernstjenesten, var Haver profilert politiker i Stavanger Arbeiderparti og bystyret.
For henne var det vesentlig å få samtaleterapi gjennom psykolog for å ta vare på seg selv.
– Jeg burde sikkert også deltatt i sorggrupper, der man kan dele med andre som er i ganske lik situasjon. Det finnes gode tilbud av dette i Stavanger, men jeg benyttet meg ikke av det.
– Vi må kunne snakke om livet på sitt verste. Vi er mennesker som møter både medgang og motgang, og jeg er opptatt av at man er den man er.
Blir påminnet sorgen
Etter at søsteren døde, var det enkelte som lurte på om ikke Haver snart var klar for å komme tilbake i jobb.
– Jeg hadde ikke sjans, sier hun.
Det har gått en del år siden Haver kom tilbake til jobb og politikken igjen.
Hun har lenge vært åpen om den personlige historien.
– Sorgen tar lang tid og vil aldri forsvinne helt, men jeg har lært meg å leve med den. Det vil alltid være en person som mangler.
– Det tok litt tid, men i dag har jeg det bra. Men jeg får stadig påminnelser om søsteren min og det som skjedde.
Haver ble spurt om å være med på ringedugnad for å samle inn penger til kreftforskning.
– Det var lett å si ja. Det er en sak som står meg veldig nært, og jeg blir lett engasjert.
– For meg er det lett å sette seg inn i situasjonen til pårørende til alvorlig syke. Det er mange som blir rammet, og mange som er nære pårørende.
Hun tenker på både foreldre, søsken, venner og andre som lever tett på alvorlig syke.
Ringte nettverket
Haver var én av rundt tolv personer som brukte sitt engasjement for å bidra på ringedugnaden for Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon.
– Jeg blir gjerne med igjen, og opplevde en enorm giverglede. Jeg ringte nettverket mitt, og folk er veldig positive til å gi til kreftforskning.
– Den første jeg ringte ga 10.000 kroner, noe som var veldig motiverende, sier Haver, som ikke er alene om å være engasjert i dugnaden i Stavanger.
En annen engasjert ringer var Siri Olstad er partner i Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.
– Dette er fjerde året jeg er med, og det er et utrolig viktig formål. Det er mange som rammes av kreft, og dette er en måte jeg en gang i året kan bidra til en veldig viktig sak. Det er veldig givende, sier hun.
Pengene fra Kreftforeningens innsamlingsaksjon går til å gi flere kreftpasienter tilgang til gentest, en teknologi som kan åpne for nye behandlingsmuligheter.
– Vi er veldig takknemlig for alle som bidrar på ringedugnaden og for alle som gir en gave. Det er flott å se at næringslivet involverer seg på denne måten, og bidrar til at flere kreftpasienter kan få tilbud om gentester, sier Camilla Gram, regionleder i Kreftforeningen Rogaland.
Søndag 15. mars går Kreftforeningens innsamlingsaksjon av stabelen.
Video-reel
Stilte opp for å markere kampen mot ungdomsvold
Camilla er bekymret for utviklingen: – Vi ser det mest blant de yngste
Cathrin (59) opplevde sin største frykt: – Det verste jeg kan få er brystkreft, sa jeg
Takker for stort engasjement etter at Glenn ble syk: – Betyr enormt mye