Stavanger gikk ikke av med seieren: – Vi er stolte og ydmyke
Plus
Torsdag 12. mars møtte Stavanger Sentrum AS til prisutdeling for årets beste handelsområde. Stavanger var eneste bysentrum blant finalistene, og møtte to kjøpesentre i kampen om tittelen.
Stavanger Sentrum AS var nominert til å vinne prisen Årets Retail Hub. Prisutdelingen fant sted i Trondheim.
Det var første gang et bysentrum kunne delta. Stavanger var finalist blant Strømmen Storsenter og Lofotsenteret.
Førsteplassen kunne Strømmen Storsenter ta med seg hjem.
– Vi er veldig stolte og ydmyke over å ha deltatt, sier Elisabeth Schibevaag fra Stavanger Sentrum AS.
Kvadrat fikk pris
Derimot fikk kjøpesenteret Kvadrat pris. De stakk av med bærekraftprisen.
– Vi er skikkelig stolte av å vinne denne prisen! At arbeidet vårt med bærekraft får denne anerkjennelsen, betyr ekstra mye, sier senterleder Jørund Kopren.
Prisen anerkjenner kandidater som har endret tankemønster og setter bærekraft på dagsorden.
Juryen peker på at Kvadrat kurser ansatte, fordeler vannkostnader rettferdig og følger opp energitiltak. I tillegg jobbes det aktivt for økt kollektivandel.
– Dette er ekstremt kjekt å være med på! Det er ikke bare en anerkjennelse til driftsavdelingen, men til alle i teamet som daglig jobber for at vi skal være minst mulig belastende for fremtiden, sier Kopren.
Eneste bysentrum
Elisabeth Schibevaag synes det er flott at byen var nominert.
– Det er første gang et bysentrum kan delta i kategorien, og da er det ekstra kjekt å være blant finalistene, sa hun.
Schibevaag mener kjøpesentrene er svært profesjonelle i måten de jobber på.
– Så dersom Stavanger sentrum utmerket seg på det samme, er det en liten honnør til alle som både jobber og driver i byen, fortalte hun.
– Vi er nok underdogs, sa Schibevaag med et smil.
Ordfører Tormod Losnedal mener det er en førsteplass i seg selv å være nominert.
– Vi har jobbet målrettet for å bygge et attraktivt sentrum. Denne nominasjonen viser at vi er på god vei, særlig når det gjelder å legge til rette for næringsvirksomhet i sentrum, sa han.
En anerkjennelse
De siste årene har det vært en tydelig positiv utvikling i sentrum, påpeker Schibevaag.
– Antall tomme lokaler er kraftig redusert, besøket øker, og interessen for å etablere seg i sentrum er større enn på lenge. Vi ser derfor på nominasjonen som en anerkjennelse av samarbeidet mellom alle aktørene som hver dag bidrar til et levende sentrum, fortalte hun.
Et sterkt sentrum er viktig for en god fremtid for Stavanger, mener Losnedal.
– Det er honnør til handelsnæringen i Stavanger sentrum, som leverer et attraktivt tilbud som trekker folk – uavhengig av regnværsdager og vind fra alle retninger. Stavanger sentrum er ikke et senter, det er et levende bysentrum med alt fra butikker, restauranter, kulturopplevelser og sentrumsnære arbeidsplasser, avslutter ordføreren.
Video-reel
Flytter fra byens eldste hus til ny leilighet ved sjøkanten: – Veldig kjekt
Jonathan (16) fikk gjennomslag: Skagenkaien kan bli en permanent gågate
Emilie (29) og Sunniva (23) er klare for en ny reise i utelivsbransjen