Herold

Mektig punktum på en sterk sesong

Plus
Kilde: AN Author: Børre Arntzen Published: 2025-11-30 19:13:23
Mektig punktum på en sterk sesong

Gratulerer Viking! Fortjent seriegull til Stavanger, mens våre gullgutter fikk like fortjente sølvmedaljer. Her er noe av det vi kan snakke om etter den siste serierunden.

Sterk avslutning, med en litt for stor dose bismak

Fredrikstad er slett ingen enkel motstander, men på Aspmyra søndag kveld var det liten tvil om hvor seieren skulle havne. 5–0 er et knallsterkt resultat uansett hvordan du måtte snu og vende på saken. Riktignok tok det nesten en hel omgang før det første målet var et faktum, signert en Jens Petter Hauge som fram til han elegant satte inn 1–0 hadde vært helt på grensen til svak. To kjappe mål rett etterpå avgjorde saken – Glimt tok sin 22. seier for sesongen og endte på 70 poeng og hele 57 plussmål – helt fantastisk, rett og slett.

Bismaken handler om den skaden som Sondre Auklend pådro seg. Den overtråkka så virkelig stygg ut, og gutten ble kjørt direkte på sykehus. Håpet er at det ikke var så alvorlig som det så ut som. Sondre har hatt en sterk utvikling denne sesongen, det har rett og slett vært en fryd å se den tekniske gode energibunten i Glimt-drakten. God bedring!

Hvor tapte Glimt seriegullet?

Glimt avga poeng i åtte kamper – fire tap og fire uavgjort. Snakkisen nå er selvsagt: Hvor var det Glimt rotet vekk gullet? Var det 1-2-tapet på Aspmyra mot Sarpsborg? Var det uavgjort mot TIL hjemme 9. august? Eller var det blemmen på Intility da Vålerenga vant 3-1? Det kan vi diskutere lenge.

Nord-Norge og Vestlandet som dominerer

Norsk fotball domineres nå av Nord-Norge og Vestlandet: Viking og Brann fra sin kant av landet, Bodø/Glimt og Tromsø fra vår landsdel. Det er fascinerende at Sandefjord er det sterkeste laget i den delen av Norge med flest innbyggere. At Rosenborg endte på en 7. plass, 29 poeng bak seriemesteren og 28 poeng bak Glimt må jo svi noe aldeles grusomt i trønderhovedstaden.

Tromsø skal uansett ha all mulig ros for sin gjennomføring av 2025-sesongen. Det å ta bronse, og dermed få muligheter til å kvalifisere seg til Europa League, er knallsterkt. Og det har gjort det med god fotball og sterk tro på egne ferdigheter. Imponerende!

6596 på tribunen

Det var ikke fullsatt i fjor heller, selv om det da skulle deles ut gull. Mange vil kanskje mene at det er skammelig at ikke stadion er utsolgt, men jeg er ikke helt der. Det har vært en svært lang sesong, ikke bare for spillerne, men også for publikum. Aner vi en liten snev av utmattelse blant de gule tilhengerne? Vanskelig å si noe sikkert her, og den eventuelle utmattelsen var ikke merkbar på J-feltet – de ga bra trøkk også på årets siste hjemmekamp.

For en rytme!

Den helt spesielle tiden Glimt er inne i nå har jo faktisk vart noen år. Og vi kan jo virkelig la oss inspirere av denne rytmen her:

Sølv – gull, gull – sølv – gull, gull – sølv

For dette er jo faktisk Bodø/Glimt og eliteserien siden 2019 og fram til i år. Og det må jo skremme motstanderne, for er det noe jeg er hundre prosent sikker på, så er det at årets sølvmedalje inspirerer Glimt til å ta nye steg i 2026. Se opp Viking, Tromsø og Brann – og kanskje noen lag fra Østlandet.

Smartembed for https://www.an.no/api/graff/v1/component/enkel-biografi?id=347345