USAs forsvarsminister Hegseth: Dagen i dag blir den mest intense med angrep
USAs forsvarsminister Pete Hegseth kaller Iran desperate. Han varsler at den mest intense dagen med angrep i krigen kommer til Ă„ vĂŠre i dag.
Saken oppsummert:
- USAs forsvarsminister Pete Hegseth kaller Iran desperate og varsler at dagen i dag vil bli den mest intense hittil i krigen.
- USA og Israel hevder at angrepene mot Iran er fokusert pÄ Ä Þdelegge landets missillagre, forsvarsindustri og marine.
- Amerikanerne truer med sterk gjengjeldelse dersom Iran blokkerer Hormuzstredet.
- Nesten 700.000 mennesker er drevet pÄ flukt i Libanon etter at landet ble trukket inn i krigen gjennom Hizbollahs angrep pÄ Israel.
Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister fĂžr publisering.
Den amerikanske forsvarsministeren holdt en pressekonferanse sammen med forsvarssjef David Cain pÄ morgenen amerikansk tid.
Pete Hegseth sier â i trĂ„d med retorikken som han og president Donald Trump har fĂžrt siden krigen startet â at Iran stĂ„r alene i krigen og «taper stort».
Hegseth hevder iranerne har gjort et stort feilgrep gjennom Ä angripe sine naboer. Mange naboland i regionen huser amerikanske baser, som er blitt mÄl for iranske missiler og droner.
I Teheran er gatene nesten helt tomme tirsdag ettermiddag, samtidig varsler amerikanerne nye angrep.
Forsvarsministeren sier Iran det siste dĂžgnet har gjennomfĂžrt fĂŠrre angrep enn alle andre 24-timersperioder siden krigen begynte.
Det samme gjelder ikke for USA.
â Dagen i dag vil vĂŠre enda en gang den mest intense nĂ„r det gjelder angrep mot mĂ„l i Iran, sa Hegseth pĂ„ pressekonferansen.
Han utdypet med Ä si at det stÞrste antallet kampfly og bombefly vil bli sendt av gÄrde for Ä angripe i dag.
Truer med gjengjeldelse for Hormuzstredet
Forsvarsministeren gjentok at USAs mÄl er Ä Þdelegge missillagre og den iranske forsvarsindustrien. Og Ä knuse den iranske marinen.
Forsvarssjef David Cain la til at de vil angripe iranske skip som er i stand til Ă„ legge ut miner.
Cain sa videre at de iranske styrkene slÄr fra seg, men ikke mer enn forventet.
â De slĂ„ss og jeg respekterer det, men de er ikke mer overveldende enn det vi antok pĂ„ forhĂ„nd, sa Cain.
Et amerikansk bombefly gjennomgÄr vedlikehold ved den britiske flybasen RAF Fairford i Gloucestershire i England tirsdag. MilitÊrbasen er en av to baser britene har gitt USA tillatelse til Ä bruke i forbindelse med krigfÞringen i Iran.
Forsvarsminister Hegseth truer i tillegg med enda sterkere gjengjeldelse hvis Iran fortsetter Ă„ blokkere oljetransporten gjennom Hormuzstredet, det trange sundet mellom Iran og Oman som er helt sentral for verdens olje- og gassleveranser.
Hegseth pÄstod ogsÄ at iranerne skyter ut missiler fra skoler og sykehus. Belegg for denne pÄstanden er ikke kommet fra andre kilder.
â Krigen er snart slutt
Forsvarsministeren Ăžnsket ikke Ă„ si om krigen er i en startfase, midtfase eller sluttfase, men overlater ansvaret for Ă„ bestemme det til presidenten.
PĂ„ en pressekonferanse mandag kveld sa president Donald Trump at krigen ikke tar slutt denne uken, men at den nĂŠrmer seg slutten.
â Dette vil vĂŠre over nĂ„r Iran ikke lenger har kapasitet til Ă„ bruke vĂ„pen mot USA, Israel eller vĂ„re allierte pĂ„ veldig lang tid, sa presidenten.
Kort tid senere svarte Irans revolusjonsgarde i en uttalelse at det er de som bestemmer nÄr krigen er slutt.
Katastrofe for Libanon
Krigen mellom Iran og Israel og USA pÄvirker hele regionen.
I Libanon er nesten 700.000 mennesker drevet pÄ flukt.
â Per i dag har mer enn 667.000 mennesker i Libanon registrert seg pĂ„ regjeringens nettplattform som fordrevne. Dette er en Ăžkning pĂ„ 100.000 pĂ„ bare Ă©n dag, sier Karolina Lindholm Billing, FNs hĂžykommissĂŠrs representant for flyktninger i Libanon.
Flere fordrevne familier har mÄttet tilbringe natten langs strandkanten i Beirut som fÞlge av den pÄgÄende krigen. Bildet er tatt 10. mars.
Libanon ble denne mÄneden trukket inn i krigen etter at Hizbollah, som er alliert med Iran, sendte raketter og droner inn i Israel. Israel har svart med kraftige bombeangrep over hele Libanon.
Rundt 120.000 mennesker oppholder seg i krisesentre fra myndighetene, mens andre fortsatt leter etter et sted Ă„ bo.
â Mange bor hos slektninger eller venner, eller leter fortsatt etter overnatting, og vi ser biler langs gaten som folk sover i, og ogsĂ„ pĂ„ fortauene, sier FN-representanten.
Tirsdag angrep det israelske forsvaret (IDF) et omrÄde ved byen Tyrus sÞr i Libanon. Det skriver nyhetsbyrÄet AFP.
IDF meldte tidligere tirsdag at de ville angripe Hizbollahâinfrastruktur i byene Tyrus og Sidon.
I tillegg er flere av Beiruts forsteder, hvor Hizbolla stÄr sterkt, angrepet.
Interessert i Ä fÞlge med pÄ det som skjer i verden? HÞr den siste podkasten fra utenriksredaksjonen her: