Bane Nor: Sikkerhetshensyn gir forsinkelser og innstillinger på flere banestrekninger
Nå er feilen med mobilnettet løst. Du må fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger, skriver Bane Nor.
Tirsdag var det store problemer i togtrafikken på Østlandet.
Bane Nor meldte om forsinkelser og innstillinger på grunn av sikkerhetshensyn.
Årsaken var at Telia hadde nettverksproblemer. Det skapte igjen trøbbel for en rekke planoverganger som bruker mobilnettverket.
Klokken 14.35 forteller Bane Nor at feilen hos Telia er løst.
– Trafikken vil gå seg gradvis til igjen, sier Olav Nordli i Bane Nor.
– Gammelt system
På noen lite brukte planoverganger, må nemlig togledelsen få beskjed fra et nummer før overgangen brukes, forklarer Bane Nor.
Derfor kjørte togene saktere og ble innstilt.
– Det er et gammelt system som gjelder langt fra alle overgangene, sier pressevakta i Bane Nor.
Systemet brukes mest i områder hvor det skal være jord- eller skogbruksaktivitet, heter det på Bane Nors nettsider.
Det er ikke planer om å fase ut løsningen.
– Mange steder er det en praktisk og grei løsning
Noen planoverganger er usikrede, andre må ringes, forklarer Bane Nor. Her ser vi et eksempel på en usikret overgang.
Beklager ulempene
Årsaken til feilen hos Telia er ikke funnet.
– Feilen som forårsaket problemer med samtaler i mobilnettet er nå løst, og tjenestene fungerer som normalt igjen, sier Daniel Barhom, Informasjonssjef i Telia Norge til NRK.
Selskapene beklager ulempene dette medførte for kundene som ble berørt.
Telia fortsetter å kartlegge årsaken og det endelige omfanget, og overvåker mobilnettet tett fremover.
Nettverksproblemene rammet telefondekningen bredt.
Kjørte 40km/t
Togene kjørte saktere noen steder for at det ikke skulle skje noen ulykker.
– Sikkerheten kommer alltid først, og vi må passe på at det ikke kan skje noen ulykker der det kan få alvorlig utfall. Vi må nesten bare vente på Telia.
Det sa kommunikasjonsrådgiver Stine Strachan i Bane Nor.
Vy skrev at de kjørte med redusert hastighet flere steder på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet.
Strekninger som kjørte med redusert hastighet:
- Bergen–Hønefoss
- Skien–Drammen
- Drammen–Kongsberg
- Hønefoss–Asker
- Brumunddal–Hamar
En NRK-reporter befant seg på toget fra Oslo til Halden.
Konduktøren sa togene på Østfoldbanen gikk i 40 km/t, og at vanlig fart er 120 km/t.