Luftalarm i Doha: - Bli innendørs
Onsdag gjennomfører Iran angrep mot flere byer i Gulfen. Dubai International Airport ble også rammet av iranske droner.
Det er utløst luftalarm i Qatars hovedstad, Doha. Myndighetene har oppjustert trusselnivået til høyeste beredskap og bedt om at innbyggere forblir innendørs, skriver Al Jazeera.
Ifølge vitner til Reuters hørtes det flere smell i storbyen rundt klokka 10.40 onsdag formiddag.
Tidligere onsdag skal vitner ha hørt nødsirener og fire høye eksplosjoner i Bahrain. Det melder Reuters. På grunn av situasjonen i området ble all flytrafikk ved Bahrain International Airport også flyttet onsdag.
I Oman skal droner ha truffet drivstofftanker i havna Salalah. Ingen personer skal være skadd, skriver Reuters.
Ifølge Irans revolusjonsgarde har de onsdag gjennomført de mest intense angepene i krigen så langt. De sier de vil fortsette å kjempe til «krigens skygge» over Iran er løftet. Det melder Reuters.
Fire skadd ved Dubai flyplass
Fire personer skal være skadd etter et droneangrep i nærheten av Dubai International Airport onsdag, skriver Dubai Media Office på X.
- Myndighetene bekrefter at to droner falt ned i nærheten av Dubai International Airport for kort tid siden, skriver de.
Tre av de involverte skal ha fått mindre skader, mens en skal ha fått moderate skader. Flytrafikken vil fortsette som normalt på flyplassen, skriver de videre.
Onsdag formiddag opplyser Qatars forsvarsdepartement at missiler rettet mot landet er blitt avskåret av luftforsvaret. Kort tid etter skal et høyt smell høres i Dubai, melder Reuters.
DAGBLADET I ISRAEL
Dagbladets Morten Risberg dekker krigen fra Tel Aviv.
Kontainerskip i brann
Onsdag er det meldt om minst tre angrep mot skip i Persiabukta og Hormuzstredet. Totalt er det meldt om minst 13 angrep mot skip i området de siste to ukene.
Den thailandske marinen bidrar med nødhjelp etter at det thailandsk lasteskipet «Mayuree Naree» ble truffet av et prosjektil.
Ifølge det britiske senteret for maritim handel, United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) skal en brann ha brutt ut som følge av angrepet.
Seinere ble det meldt om at mesteparten av mannskapet er i sikkerhet. 20 av dem er reddet, mens det jobbes med å redde de tre siste, opplyser den thailandske marinen.
Irans revolusjonsgarde har bekreftet at de står bak angrepet på skipet, melder Reuters.
To andre skip har blitt truffet av prosjektiler onsdag, begge nordvest for Dubai. Mannskapet oppgis å være i sikkerhet.
Tirsdag kom det meldinger om at Iran kan ha begynt å legge ut miner i farvannet i Hormuzstredet. USAs sentralkommandoopplyste senere at USA har ødelagt 16 iranske mineleggingsfartøy i området.
Irans nye mål
Irans forsvarskommando sier i en uttalelse at «banker og finansinstitusjoner nå er mål», skriver nyhetsbyrået AP.
Også amerikanske tech-giganter som Google, Microsoft, Nvidia, IBM og Oracle omtales som «Irans nye mål» i en melding fra det iranske nyhetsbyrået Tasnim, ifølge Al Jazeera.
Selskapene har flere kontorer og anlegg i Israel og Gulflandene.
Forsvarskommandoen Khatam al-Anbiya, som administrerer de regulære iranske styrkene men ikke Revolusjonsgarden, kommer med uttalelsen etter at iranske medier meldte at en bank i Teheran ble angrepet og personale drept i israelske og amerikanske luftangrep.
Trusselen setter finanssentre som Dubai i fare.
Ifølge den arabiske TV-kanalen Al Arabiya advarer en iransk kilde om at Teheran vil angripe amerikanske og israelske finansmål i regionen og at begge kan «forvente en kraftig respons».