Derfor står dette huset fortsatt ved Domkirken
Plus
Domkirken har ikke handicaptoalett. Det skal gjøres noe med når bispekapellet de neste årene skal gjennom en restaureringsprosess.
Samtidig som Stavanger feiret sitt 900-årsjubileum, sto Domkirken klar til bruk etter et ti år langt restaureringsprosjekt.
Bygghytta som har stått ved siden av kirken, godt synlig fra Byparken, skulle etter planen fjernes når prosjektet var over. Det er i alle fall det som står på en plakat som henger på hytta.
Når RA Stavanger spør kirkeverge Rune Skagestad hvorfor hytta fortsatt står, har han følgende svar:
– Det er et godt spørsmål. Plakaten er ikke oppdatert. Stavanger kommune har søkt og fått utvidet bruksrett til at bygget kan stå lenger fordi vi skal inn i en prosess nå i løpet av våren hvor vi skal restaurere bispekapellet.
Inngangspartiet til kapellet ved siden av kirka skal blant annet få universell utforming.
– Domkirken har ikke handicaptoalett. Vi har søkt og fått midler av Stavanger kommune, og nå venter vi på bevilgningen av statlige myndigheter. Vi regner med å få et svar på dette i dag, sier Skagestad til RA Stavanger fredag.
– Hva vil prosjektet koste?
– Inkludert moms er det cirka 29 millioner kroner, hvor 23-24 millioner av dem kommer fra statlige midler, sier kirkevergen, og legger til at kommunens egenandel vil være på rundt 3 millioner kroner.
Såfremt midlene fra staten blir bekreftet, blir forventet byggestart enten før eller etter sommeren.
– Bygghytta vil fungere som arbeidsbrakke for de som jobber der. Derfor er den ikke revet. Tanken er at bygghytta blir stående til og med 2027, kanskje inn i 2028. Da skal hytta rives og plassen vil komme mye tydeligere fram enn den gjør i dag, sier han.
Det er samme entreprenør som skal utføre arbeidet på kapellet.
Jakten på ny Stavanger-biskop: Disse kandidatene er utpekt
Foreslår å gi dette stedet et eget navn
Paviljongen i Byparken er skadeskutt – dette vil politikerne gjøre