Herold

Helseministeren støtter ikke MDGs forslag om å skrote Helseplattformen

Kilde: NRK Author: Annabelle Kårvåg Sørensen Published: 2026-03-09 15:40:12 Last updated: 2026-03-09 19:20:00
Helseministeren om skroting av Helseplattformen: – Det er umulig nå

Nok en gang er Helseplattformens fremtid oppe til debatt. Jan Christian Vestre (Ap) sier det vil bli dyrt for skattebetalerne dersom den skrotes.

Saken oppsummert:

  • Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) advarer sterkt mot å skrote Helseplattformen, da det vil medføre store kostnader og skape usikkerhet for helsevesenet.
  • Helseplattformen er et felles journalsystem for kommuner og sykehus i Midt-Norge.
  • Systemet har møtt betydelig kritikk for dårlig brukervennlighet og problemer med informasjonsflyt, som har påvirket pasientsikkerheten negativt.
  • MDG har foreslått å skrote systemet, mens både helseministeren og statsminister Jonas Gahr Støre mener det er bedre å forbedre det eksisterende systemet enn å starte på nytt.
  • Det er ulike meninger blant partiene på Stortinget om å skrote Helseplattformen. Frp er for skroting, mens andre er usikre eller har ikke tatt stilling til forslaget.
  • Kritikere, som overlege Igor Jokic, mener Helseplattformen er et ineffektivt arbeidsverktøy, men advarer mot at helseforetakene må bære kostnadene ved en eventuell skroting.
  • Ordfører Ståle Refstie (Ap) uttrykker frustrasjon over omkampene og understreker viktigheten av systemet for kommunene som allerede har innført det.

Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering.

I forrige uke la MDG frem et forslag i Stortinget om å skrote Helseplattformen, og uttalte at det er «på tide å skjære bort IT-svulsten».

Det er helseminister Jan Christian Vestre (Ap) svært skeptisk til.

– Det å trekke ut kontakten av dette systemet, og tro at det ikke skal få dramatiske konsekvenser, det går ikke.

Journalsystemet, som brukes av 34 kommuner og alle sykehusene i Midt-Norge, har vært diskutert lenge og mye.

For omtrent ett år siden sa Stortinget nei til å undersøke om de skulle skrote Helseplattformen, men vedtok å ta en gjennomgang av systemet.

Nå løftes fremtiden til journalsystemet nok en gang opp til Stortinget.

Dette er Helseplattformen

Helseplattformen er eit nytt felles pasientjournalsystem og samhandlingsløysing for kommunar, sjukehus, fastlegar og private spesialistar i Midt-Noreg.

Målet er auke kvaliteten i pasientbehandling, betre pasienttryggleiken, få meir brukarvenlege system - og samtidig setje helsepersonell i stand til å utføre oppgåvene sine på ein betre og meir effektiv måte.

Helseplattformen skal bidra til å nå måla i regjeringa si IT-satsing «Èn innbygger – èn journal»:

  • Helsepersonell skal ha enkel og sikker tilgang til pasient- og brukaropplysningar.
  • Innbyggjarane skal ha tilgang på enkle og sikre digitale tenester.
  • Data skal vere tilgjengeleg for kvalitetsforbetring, helseovervaking, styring og forsking.

Trondheim kommune og St. Olav Hospital tok i bruk Helseplattformen i 2022. Helse Møre og Romsdal tok i bruk journalsystemet våren 2023.

Etter dette er det avdekt fleire alvorlege problem, mellom anna annet med informasjonsflyten. Konsekvensane har vore redusert pasienttryggleik og lite effektiv pasientbehandling.

Kjelde: Riksrevisjonen

Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap).

– Vil advare sterkt

Helseministeren mener det er umulig å si ja til å endre journalsystem nå.

– Det vil kunne koste veldig mange milliarder kroner, som skattebetalerne må dekke inn. Det vil kunne ta mange år. Det vil kunne skape stor usikkerhet for brukerne, for klinikerne, de som jobber i sykehusene og pasientene. Og stor uro, som vi nå ikke trenger i Helse-Norge.

Vestre mener at selv om det har vært innkjøringsproblemer, går ting bedre nå. Han sier også at systemet hele tiden er i utvikling.

– Vi forholder oss til det Stortinget vedtar, men jeg vil sterkt advare mot dette forslaget.

– Hvis du hadde fått skrudd klokka tilbake og bestemt fra dag én; Ville du valgt et sånt system da?

– Denne prosessen startet i 2017, og kontrakten med Epic ble inngått i 2019. Det er snart et tiår siden. Vi har endret digitaliseringsstrategien i Helse-Norge, så det er færre så store prosjekter nå.

Han forklarer at de nå er opptatt av mindre prosjekter, hvor de har bedre kontroll på kostnadene og i større grad kan lære av feilene underveis – og ulike systemer som kan snakke sammen, istedenfor ett stort et.

– Men nå har vi det systemet vi har. Denne beslutningen ble tatt for to helseministere siden, minst, og nå er det mitt ansvar å bidra til at det fungerer så godt mulig.

Vestre mener at samhandling mellom kommunene og sykehusene har blitt mye bedre nå.

Men han erkjenner at brukervennligheten er utfordrende. Blant annet at enkelte prosedyrer er for tidkrevende.

Vi har spurt om de andre partiene på Stortinget støtter MDGs forslag:

Opptatt av økonomien

Igor Jokic, som er tillitsvalgt for Overlegeforeningen i Møre og Romsdal, er glad for forslaget til MDG.

– Det er et vanskelig arbeidsverktøy. Det gjør arbeidsdagen mer krevende, og fører til mer usikkerhet i jobben, sier han og legger til:

Igor Jokic, foretakstillitsvalgt for overlegene i Helse Møre og Romsdal.

– Selv om det blir sagt at man jobber for å bedre brukervennligheten, så vises ikke dette igjen i systemet. I en tid der vi er vant til enkle løsninger, der alt er noen få trykk unna, så gjør det noe med forventningene til et nytt og moderne brukersystem. Det er ikke Helseplattformen, og der kommer det heller aldri til å være.

Han mener likevel fram at det er viktig at økonomien til helseforetakene ikke blir lidende som følge av en skroting.

– Vi har blitt latt i stikken før, med å måtte gjøre større innsparinger. Om man velger å avvikle og tenker at helseforetaka skal ta hele den nye kostnaden, så er det uansvarlig, sier Jokic.

NRK har spurt MDG om hvor pengene skal komme fra. Mandag kveld skriver stortingsrepresentant Marius Dalin at helseministeren må gå i dialog med helseforetaket om hvordan de kortsiktige kostnadene skal fordeles og om noe skal dekkes over statsbudsjettet.

– Forbanna

Som følge av forslaget om skroting, har ordfører i Sunndal, Ståle Refstie (Ap), sendt brev til alle stortingsrepresentantene. Han vil ikke avvikle journalsystemet.

– I denne debatten må vi, atter en gang, få frem hva det betyr for kommunene som har innført Helseplattformen, sier han.

– Vi har brukt masse tid og penger på det, og vi har ingen alternativer. Det er kjempeviktig for oss.

Ordfører Ståle Refstie (Ap) i Sunndal kommune på Nordmøre.

Ordføreren er lei av omkampene rundt journalsystemet.

– Det er ikke bare frustrerende, det gjør meg forbanna, sier Refstie.

Helseplattformens skjebne blir trolig avgjort før sommeren.

Kven bruker Helseplattforma?

Totalt bruker 34 kommunar og alle sjukehus i Midt-Noreg journalsystemet Helseplattforma.

Sjukehus:

  • St. Olavs hospital
  • Orkdal sjukehus
  • Røros sjukehus
  • Ålesund sjukehus
  • Sjukehuset Nordmøre og Romsdal Hjelset
  • Volda sjukehus
  • Sjukehuset Levanger
  • Namsos sjukehus

Legevakt og fastlegekontor:

  • Trondheim interkommunale legevakt
  • Vanylven legevakt
  • Øya legesenter
  • Vanylven legesenter

Kommunar i Trøndelag:

  • Trondheim
  • Holtålen
  • Indre Fosen
  • Os (Innlandet)
  • Røros
  • Ørland
  • Åfjord
  • Levanger
  • Verdal
  • Midtre Gauldal
  • Melhus
  • Oppdal
  • Rennebu
  • Rindal
  • Selbu
  • Skaun
  • Tydal
  • Heim
  • Hitra

Kommunar i Møre og Romsdal:

  • Ålesund
  • Kristiansund
  • Molde
  • Aukra
  • Fjord
  • Haram
  • Hustadvika
  • Rauma
  • Smøla
  • Sunndal
  • Surnadal
  • Sula
  • Tingvoll
  • Vanylven
  • Vestnes

Kjelde: Helseplattformen.no, sist oppdatert 25.08.2025

🏷️ Extracted Entities (36)

Helseplattformen (entity) Romsdal Hjelset (person) Stortinget (entity) Helseminister Jan Christian Vestre Ap (organization) MDG (entity) Helse Møre og Romsdal 📁 (category) Helseforetakene 📁 (category) Helseplattformen 📁 (category) Igor Jokic (person) Møre og Romsdal 📁 (category) Norge 📁 (category) Ståle Refstie Ap (person) Helse Møre (person) Helse-Norge (entity) Helseplattforma (entity) Midt-Noreg (entity) Midt-Norge (entity) Nordmøre (entity) Overlegeforeningen i Møre (organization) Sunndal (place) Epic (entity) IT (entity) Indre Fosen (person) Jan Christian Vestre (person) Jonas Gahr Støre (person) KI (entity) Marius Dalin (person) Midtre Gauldal (person) Olav Hospital (organization) OpenAI (entity) Os Innlandet (person) Refstie (entity) Sjukehuset Levanger (person) St (entity) Trøndelag (entity) Ville (entity)

📊 Metadata

Category: Møre og Romsdal, Helseplattformen, Norge, Helseforetakene, Helse Møre og Romsdal
OpenGraph Title: Helseministeren støtter ikke MDGs forslag om å skrote Helseplattformen
Twitter Title: Helseministeren støtter ikke MDGs forslag om å skrote Helseplattformen