Dieselprisen spratt opp fem kroner på én dag: – Må vurdere om jeg har råd til den turen
Økte drivstoffpriser gjør at Ine Alise Olsen (18) må vurdere om hun har råd til å besøke sin far. NAF frykter priser opp mot 30 kroner literen.
– Jeg har ikke råd til å bruke drivstoff hvis det ikke er nødvendig. Og det er så vidt da man vil bruke det, sier Ine Alise Olsen (18), elev ved Alta videregående skole.
Mandag ettermiddag tok drivstoffprisene et kraftig hopp oppover.
I Alta hoppet dieselprisen fra i underkant av 22 kroner per liter til 27 kroner, altså en økning på vel fem kroner per liter.
I Tromsø kostet diesel 26,39 kroner per liter, og bensin kostet nærmere 25 kroner per liter.
Reaksjonene lar ikke vente på seg på Facebook. Flere mener det er galskap at drivstoffprisene øker såpass:
- «Å fy fy»
- «Trump pump»
- «Sinnssykt. I et oljeproduserende land. Flår egen befolkning»
Ine Alise Olsen er borteboer.
Hun har nettopp tatt førerkortet for bil. For henne kan denne prisøkningen bety færre turer hjem til familien.
Dieselprisen var på 27,09 kr og bensinprisen var på 25,63 på en Uno-X stasjon i Alta mandag ettermiddag.
Olsen er fra Nuvsvåg i Loppa kommune, en biltur på rundt 2-3 timer fra Alta.
Faren hennes bor i Vesterålen, en biltur hun sier at hun bruker rundt ti timer på.
– Nå må jeg allerede begynne å vurdere om jeg har råd til å ta den turen fordi det er såpass dyrt. Det ikke sikkert jeg kan gjøre i framtida, å reise ned til pappa med bil.
– Bekymret for økt oljepris
Prisøkningen har vært varslet og er en følge av krigen mot Iran. Oljeprisen har steget kraftig.
– Vi er bekymret for at en økt oljepris som varer over tid, vil bety skyhøye bensin- og dieselpriser for bilistene her hjemme, sier pressesjef i NAF, Ingunn Handagard.
Hun frykter at prisene vil øke opp mot 30 kroner per liter.
Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard sier at da prisene skjøt i været i 2022 og 2023, tok flere europeiske land grep, mens den norske regjeringen ble sittende på gjerdet. Det kan ikke skje igjen, mener hun.
– I 2022 ble prisene veldig høye frem mot sommeren, med priser nesten opp mot 30 kroner på pumpa. Vi er bekymret for at man får samme type situasjon nå.
Handagard forklarer at hvis prisene først forblir høye, så tar det tid før de kommer ned igjen.
– Det handler om både tilgang på råvarer og også frakt, og nå er det en veldig usikker situasjon i Midtøsten, så det at prisene kan forbli høye lenge, det er vi beredt på her i NAF.
Prisene øker flere steder i landet:
Ber om kutt i avgifter
Den svenske regjeringen har allerede varslet at de vurderer å senke drivstoffprisene dersom krigen forverres.
Prisøkningen vil bety at hverdagsreisen blir dyrere. Selv om mange har elbil, er det fremdeles mange som bruker bensin- og dieselbiler i Distrikts-Norge, sier Handagard.
– Derfor er det så viktig at regjeringen følger nøye med på utviklingen og er rede til å kutte avgiften på bensin og diesel hvis prisene nå etablerer seg på et veldig høyt nivå.
Det har de ikke planer om i Norge, svarer finansminister Jens Stoltenberg.
Prisene steg også kraftig da Russland invaderte Ukraina. Da valgte regjeringen å ikke kutte avgiftene.
– Når oljeprisen går ned, så er det ikke slik at vi har økt avgiftene, og da kommer vi heller ikke til å innføre noen subsidier når oljeprisen går opp, sa han Stoltenberg spørsmål fra TV 2 på en pressekonferanse mandag.
Kutter i bilbruken
At hverdagsreisen blir dyrere, kjenner også 18-åringen Ine Alise Olsen på.
Hun reduserer hverdagsreisene til kun det nødvendige, beskriver hun. I starten, da hun fikk førerkortet, kunne hun kjøre rundt med vennene sine.
Det kan bli færre turer hjem til Nuvsvåg og til faren i Vesterålen for den ferske sjåføren Ine Alise Olsen.
– Nå må jeg bruke den bare til jobb, for jeg har ikke råd til noe mer.
Drømmen for Olsen er at prisene skal holde seg nede. Som fersk bilsjåfør, hadde hun sett for seg en norgesferie med bil.
– Men det er umulig nå med de prisene, når man betaler dobbelt så masse som man gjorde før.