Lønnskaos i Kristiansand: Måtte pante flasker for å ha råd til bensin
Et nytt lønnssystem har ført til at flere ansatte i Kristiansand kommune ikke har fått lønnen de har krav på. Flere er bekymret over sin økonomiske situasjon, sier tillitsvalgt.
Saken oppsummert:
- Kristiansand kommune har hatt store problemer med lønnsutbetalinger etter innføringen av et nytt IT-system fra Vivicta i januar.
- Mange ansatte har fått for lite betalt, spesielt tillegg for kveld- og helgearbeid, noe som har ført til økonomiske utfordringer.
- Enkelte ansatte har måttet ta opp forbrukslån, be om hjelp fra familie eller pante flasker for å få endene til å møtes.
- Kommunen har etterbetalt flere ganger og jobber sammen med leverandøren for å løse problemene, men varsler fortsatt feil ved kommende lønninger.
- Organisasjonsdirektøren i kommunen erkjenner situasjonens alvor, men mener det ikke kan kalles en "katastrofe".
- Feilene inkluderer manglende feriepenger for tidligere ansatte og problemer med reisegodtgjørelser, men kommunen lover fortløpende korrigeringer.
Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering.
– De er på jobb hver eneste dag. De jobber for pengene, og de forventer å få betalt.
Det sier leder i Fagforbundet i Kristiansand Alexander Liane om lønnskaoset i Kristiansand kommune de to siste månedene.
Fra januar skulle kommunen prøve et nytt IT-system som betaler ut lønn til ansatte, men systemet har flere feil enn forventet.
Det har ført til at flere ansatte har fått for lite betalt. Typisk beløp er mellom 10.000 og 15.000 kroner.
Liane i Fagforbundet mener det er en uakseptabel situasjon, og forteller om desperate medlemmer som sliter med å få hjulene til å gå rundt.
Flere har tatt opp forbrukslån, mens andre må be foreldrene sine om økonomisk hjelp.
– De skal betale boliglån, regninger og mat, og de har unger, sier Liane.
Må pante flasker
Liane sier han i forrige uke fikk en telefon som gjorde inntrykk.
Den kom fra en dame som gråt.
Han sier damen fortalte at hun måtte pante flasker for å ha råd til bensin. Bensinen trengte hun for å kunne komme seg på jobb.
Damen skal også ha vært bekymret for om hun hadde penger til mat.
– Dette er kommunens ansvar. Det må stå på kommunens kappe.
Lønningskontoret i Kristiansand kommune holder til i sentrum av Søgne, vest i kommunen.
Mangler tillegg
Lønnsproblemene i Kristiansand kommune oppsto i januar.
Da gikk kommunen over til et nytt, skybasert IT-system fra Vivicta som blant annet skulle sørge for at 15.000 mennesker får lønnen de har krav på.
De fleste tilfellene av feilbetalinger handler om at tillegg for jobbing på kveld og helg ikke har kommet med.
Organisasjonsdirektør i Kristiansand kommune Kjell A. Kristiansen sier at han ikke vet hvor mange som har fått for lite betalt, men at kommunen har etterbetalt i flere runder.
– Vi kan ikke gjøre noe annet enn å løse det. Vi kan ikke ha ansatte som ikke føler at de får den lønnen de skal ha, på dato, sier Kristiansen.
Bård Jørgen Haaland i Vivicta sier de tar situasjonen på største alvor.
– Vi har forståelse for at ansatte i kommunen blir fortvilet når det oppstår feil med lønnsutbetalinger. Vi tar situasjonen på største alvor, sier Haaland.
Han legger til at de har identifisert årsaken til feil.
Kjell A. Kristiansen sier kommunen kjente på ubehaget da det også ble oppdaget feil på februarlønningene.
– Stort ubehag
Kristiansen sier de har forberedt seg på overgangen til nytt system i lang tid.
– Vi har kjørt risiko- og sårbarhetsanalyser og var veldig klare, men så ble det litt mer feil enn vi forventet.
Han sier ubehaget kom da det ikke bare ble feil på januarlønningen, men da det viste seg at februarlønningen inneholdt enda flere feil.
– Etter februarlønna har vi følt et stort ubehag. Ubehaget er at vi ikke har fått betalt riktig lønn til våre ansatte.
I februar hadde kommunen en lønnsutbetaling på 333 millioner kroner, og måtte kjøre fire ekstra utbetalinger på totalt 13,5 millioner kroner.
Flere har kalt lønnssituasjonen i Kristiansand kommune en katastrofe.
Det er ikke organisasjonsdirektør Kristiansen enig i, selv om han forstår at det er kritisk for de det gjelder.
– Å kalle det en katastrofe synes jeg på mange måter blir litt feil hvis du zoomer ut i verden og ser hvordan begrepet brukes i annen sammenheng.
Kristiansand kommune har 12.000 ansatte og betaler lønn til rundt 15.000 mennesker hver måned.
Varsler nye feil
Kristiansen sier både leverandøren av systemet og kommunen jobber på spreng for å løse problemene.
– Begge parter har satt av betydelige ekstra ressurser for å løse det.
Likevel varsler han nye feil ved neste lønning 12. mars.
– Vi har tre problemstillinger i dette prosjektet som ikke er løst per dato, sier han.
Dette gjelder blant annet utbetaling av feriepenger for de som har sluttet i kommunen, samt reisegodtgjørelser.
Kommunen sier at de aller fleste vil få riktig lønn, og at resterende feil vil bli korrigert fortløpende.