Endrer forklaring: - Dritflaut
I vitneboksen ble Marius Borg Høiby (29) konfrontert med at han endret forklaring i avhør. Han skylder på lekkasjer i pressen.
Tirsdag morgen fortsetter Marius Borg Høiby (29) sin forklaring om tiltalepunktene som omhandler Frogner-kvinnen. Han påbegynte forklaringen forrige uke.
I retten legges det fram flere meldinger mellom Høiby og Frogner-kvinnen, hvor de krangler om et bilde Høiby skal ha tatt uten hennes samtykke.
«Om jeg ikke en gang kan stole på at du ikke tar snikbilder av meg. Hvordan skal jeg da tro på alt annet?», har kvinnen skrevet.
- Les direkterapportering i Dagbladets livestudio her.
- Det er flaut
Politiadvokat Andreas Kruszewski spør Høiby om hvorfor Frogner-kvinnen brukte ordet «snikbilder» i meldingen.
- Jeg har vel erkjent det bildet der. Det er tatt i skjul og i smug, på en måte. Hun har ikke sett at jeg har tatt det der, sier Høiby.
Høiby er tiltalt for filming av underlivet til en rekke kvinner - blant dem Frogner-kvinnen - uten deres viten eller samtykke.
Kruszewski konfronterer Høiby med at han i avhør fortalte at det aktuelle bildet «aldri hadde skjedd».
- Hva er grunnen til at du på en måte legger deg flat eller erkjenner delvis nå? spør Kruszewski.
- For det første, da dette avhøret ble gjort, så var det ingenting av seksuelle ting som jeg var siktet og tiltalt for, sier Høiby og legger til:
- Alt lakk jo. Jeg var dritflau. Jeg ville ikke at det skulle stå i Se og Hør, VG, Aftenposten og Dagbladet dagen etter. Alt kom ut dagen etter - alltid. Uansett hva jeg sa i avhør. Det er fordi det er flaut, sier han.
Forholdet til Frogner-kvinnen utgjør nær 20 av de 40 punktene i tiltalen mot ham. Høiby er tiltalt for vold, skadeverk, hensynsløs atferd og gjentatte tilfeller av brudd på besøksforbud mot kvinnen.
Han har erkjent straffskyld eller delvis straffskyld for flere av dem, men nekter straffskyld for to av punktene som gjelder seksuelt krenkende atferd, og for flere av punktene som gjelder brudd på besøksforbudet.
«Du har jugd»
I retten spilles det av et lydopptak der Frogner-kvinnen konfronterer Høiby med bildene han har tatt av henne uten at hun har visst om det.
«Du har tatt bilder av meg uten samtykke og du har jugd om det», sier Frogner-kvinnen til Høiby i lydopptaket.
Høiby sier: «Hva faen snakker du om, skal du gå ut og ødelegge livet mitt liksom?».
Samtidig innrømmer han i opptaket at han løy om det i avhør, men sier at det var fordi han ikke ville at det skulle lekke ut. Høiby sier at han ikke ønsker at Frogner-kvinnen skal framstilles dårlig og derfor har han endret forklaring.
Hittil ukjent lydopptak
I retten blir det også spilt av to hittil ukjente lydopptak, hvor man kan høre Høiby rope i bakgrunnen.
Lydopptakene er tatt av Ingrid Myhr, som i dag er rådgiver til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap), ifølge VG. Hun bor i samme bygård som Frogner-kvinnen tidligere bodde i.
Lydopptakene er tatt klokka 07.00 på morgenen og klokka 17.00 på ettermiddagen 25. juni 2024.
- Jeg hører ikke hva som blir sagt, men det er sikkert meg, sier Høiby og legger til at han ikke husker hva som skjedde i detalj.
Kruszewski spør han om han har noen tanker om at det går så lang tid mellom lydopptakene:
- Det har vel blitt tatt opp igjen da, og så har det vært rolig. Og ja, jeg vet ikke helt, sier Høiby.
- Var sikkert sint
Politiadvokat Kruszewski spør Høiby om han husker hva han tenkte da han fikk vite at han skulle pågripes etter voldsepisoden mot Frogner-kvinnen 4. august 2024.
- Husker du hva du tenkte om NN (Frogner-kvinnen) i den situasjonen?
- Jeg var sikkert sint for at politiet var involvert, sier Høiby.
Kruszewski påpeker at det ikke er helt det han har sagt i avhør. Høiby sier at han ikke husker hva han sa den gangen.
Kruszewski leser fra avhør:
«Avhører spør hva han tenkte da han fikk vite at han skulle arresteres. Han tenkte: "Har hun drittkjerringa anmeldt meg for det i går? Er hun så jævla psyko?" Han antar at hun forsto at siktede kom til å gjøre opp for det han hadde ødelagt (...) Han hadde ikke tenkt at NN skulle anmelde ham for vold.»
- Husker du at det var det du tenkte?
- Ja, sier Høiby.
Om beklagelsen: - Anger
Politiadvokat Andreas Kruszewski spør om beklagelsen Høiby sendte til pressen 14. august 2024.
«Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelse og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus», er blant det han skriver.
- Hva er dette et uttrykk for? spør Kruszewski.
- Anger, unnskyld. Det er her det gikk galt og det må jeg stå for. NN (Frogner-kvinnen) ønsket at jeg skulle si unnskyld offentlig. Og det skjønner jeg godt, sier han.
Les beklagelsen her:
Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus etter en krangel. Jeg har flere psykiske lidelser som gjør at jeg gjennom hele oppveksten og det voksne liv, har hatt og har utfordringer. Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor. Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg.
Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet. For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i. Jeg vil også beklage til familien min. Jeg vet at mine handlinger i stor grad har gått ut over dere.
Så til deg min kjæreste, unnskyld. Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger.
Om Se og Hør: - Min verste fiende
I retten legges det fram et bilde av Høiby, hvor han står med en kasse øl og viser fingeren til et Se og Hør-blad. Bladet har bilde av Høiby på forsida og tittelen «Viser ingen anger».
- Hva tenker du om det bildet der? spør Kruszewski.
- Se og Hør er min verste fiende. Jeg viser fingeren til Se og Hør, ikke verden. Ikke til at det står «Viser ingen anger». Jeg viser fingeren til at de plager meg, sier han og legger til:
- Og det bildet her var aldri ment for offentligheten. Dette var sendt til en håndfull mennesker. Jeg vet ikke hvem som har solgt det videre.
Om video: - Veldig ruset
Det spilles også av en video der Høiby får spørsmålet: «Hvordan gjorde du det slutt med din siste kjæreste?». Han svarer ved å trekke på skuldrene, før han gjør en klapse-bevegelse mot kamera.
Dagbladet har tidligere omtalt videoen, som ble publisert av Se og Hør.
- Hva viser videoen? spør Kruszewski.
- Den viser en veldig ruset Marius, som tøffer seg og er teit, sier Høiby.
- Viser den noe anger?
- Den viser ikke noe anger, nei. Men det er ikke alltid så lett å tenke rasjonelt, spesielt ikke når man er veldig ruspåvirket. At den videoen ble tatt ... Det er helt latterlig. Men det var en «joke». Tull. Som ikke skulle ut til noen. Spesielt ikke til Se og Hør, sier han.
- Les mer om videoen her.
Ifølge Se og Hør ble videoen publisert i en Snapchat-gruppe i Høibys eget nettverk, som skal bestå av rundt 50 personer. Det er ukjent når videoen av er filmet.
- Sier den noe om kvinnesynet ditt? spør politiadvokaten.
- Nei.