Hentet kompisene fra Sparta – nå kjemper de om opprykk
Plus
Benjamin Aleksander Guthu (23) reiste til Bergen for å avtjene verneplikten. Etter militæret ble det studier og hockey – og nå leder han en liten koloni av sarpinger i jakten på opprykk til 1. divisjon.
Allerede i sitt første år i Bergen var Benjamin Aleksander Guthu med på å spille byens hockeylag opp i 1. divisjon. Det ble imidlertid et kjapt nedrykk til 2. divisjon igjen. Foran årets sesong tok han saken i egne hender og hentet kompisene Jesper Kolbu (23) og Sander Andersen (23) fra moderklubben Sparta.
En av de viktigste
Benjamin har etablert seg som en av TIF Viking Bergens aller viktigste spillere. På 22 seriekamper denne sesongen har sarpingen notert seg for utrolige 55 poeng. Poengkongen i Bergen har scoret 28 mål og levert 27 målgivende, noe som gir et snitt på godt over to poeng per kamp.
Veien til suksess var imidlertid ikke selvfølgelig.
– Det var meget usikkert foran denne sesongen om det ville bli hockey i Bergen i det hele tatt, forteller Guthu.
– Ja, det kan du trygt slå fast, for tolv av spillerne ga seg etter forrige sesong. Noen av oss ønsket å være med videre, for å spille hockey er kjempegøy. Jeg fikk rollen med å hente inn spillere som kunne hjelpe oss. De to første var lagkamerater fra 02-laget i Sparta, Jesper Kolbu og Sander Andersen. De har begge tilført laget veldig mye, mener han.
Kombinerer studier og idrett
Dette er den femte sesongen Benjamin spiller for Bergens-klubben, og hvor lenge han blir værende, vet han ikke ennå.
– Etter at jeg var ferdig i militæret, hvor jeg var i idrettstroppen slik at jeg kunne kombinere tjenesten med hockey, ble det mer hockey. Jeg ble værende i Bergen og startet på studier som jeg nå kombinerer med idretten. Hvor lenge jeg blir her, og om det blir en mastergrad til slutt, får tiden vise, sier sarpingen.
TIF Viking Bergen stiller med 2. divisjons yngste mannskap, med en snittalder på kun 19,5 år. Likevel har de levert en strålende sesong.
Klar for kvalifisering
Interessen for hockey i «Badekaret» begynner nå å ta seg opp igjen.
– Det er planlagt en helt ny hockeyhall i Bergen. Den blir en del av en stor flerbrukshall sammen med andre idretter. Dette kommer til å bli meget bra for hockeyen her, for Norge trenger en klubb fra Bergen også, mener han.
Sist helg skulle det hele avgjøres: Ble det kvalifisering til 1. divisjon eller ikke?
– Det var ikke noe annet enn seier som var godt nok i siste seriekamp mot Tønsberg. Det ble en herlig kamp hvor vi var i føringen hele veien. Vi sikret oss en relativt grei seier, som gjør at vi spiller kvalifisering på Kongsvinger kommende helg, sier sarpingen, som selv ble tomålsscorer i skjebnekampen.
På Kongsvinger møtes fire lag, hvor de to beste rykker opp. Foruten TIF Viking Bergen, skal Tromsø, Rosenborg og vertsklubben Kongsvinger kjempe om plassene.
FAKTA: Sarpinger i opprykksstriden
Bortdømt men langt fra utslått
Sparta tapte igjen - nå er det vinn eller forsvinn på tirsdag