Herold

Hvorfor kan man egentlig ikke starte med veien i et fellesprosjekt, Lia?

Plus
Kilde: Ringblad Author: Mons-Ivar Mjelde Published: 2026-03-09 14:41:04
Hvorfor kan man egentlig ikke starte med veien i et fellesprosjekt, Lia?

Banevokter Ivar Gunnar Lia har et sterkt engasjement for regionen vÄr, og i sitt debattinnlegg treffer han spikeren pÄ hodet pÄ ett viktig punkt, og jeg er helt enig: Vi har blitt lovet bÄde det ene og det andre i flere omganger, og han retter skytset mot politikere fra mitt parti som han mener har stukket av fra disse lÞftene.

Arbeiderpartiet fÞyer seg inn i rekken med partier som ikke har levert. Det er en frustrasjon jeg forstÄr utmerket godt. Sannheten er at et bredt flertall pÄ Stortinget, gjennom flere regjeringer, har lovet denne regionen et fellesprosjekt det har vist seg at de ikke klarer Ä finansiere. Verken i tider med romslige budsjetter (Solberg-regjeringen), eller nÄr rammene strammer seg til (StÞre-regjeringen). Vi kan velge Ä fortsette Ä stÄ pÄ barrikadene og kreve at gamle lÞfter holdes, eller vi kan ta inn over oss den Þkonomiske virkeligheten og lete etter lÞsninger som faktisk lar seg bygge. Jeg forsÞker meg nÄ pÄ det siste.

Å framstĂ„ samlet tryller ikke fram penger

Lia viser til fellesprosjektet K5 (Arna–Stanghelle) og rĂ„det de ga oss: «Snakk samme sprĂ„k». Det er et godt rĂ„d. Men hva hjelper det at vi snakker samme sprĂ„k, dersom sprĂ„ket vi snakker ikke er en del av den samtalen alle andre fĂžrer? For slik jeg ser situasjonen, leter verken storting eller Regjeringen etter store prosjekter de kan bruke litt ekstra penger pĂ„ nĂ„, tvert imot!

Lia advarer mot Ă„ splitte prosjektet. Han peker pĂ„ at det vil gi en merkostnad for veien alene pĂ„ 20–30 prosent, og at vi vil gĂ„ glipp av millioner av kubikkmeter med stein fra jernbanetunnelen som ellers kunne blitt brukt i fellesprosjektet. PĂ„ papiret og i en ideell verden har Lia helt rett. En samlet utbygging gir de beste synergiene. Men vi lever ikke i et regneark, vi lever i en hverdag der folk risikerer livet pĂ„ E16.

Jeg vil ogsÄ advare mot Ä splitte prosjektet helt, for jeg tror det er gode synergier i RingeriksportefÞljen. Men jeg mener det mÄ vÊre mulig Ä starte med veien innenfor rammene av fellesprosjektet.

Ved Ä strekke selve banebyggingen over en lengre periode, senker vi det Ärlige milliardtrekket pÄ statsbudsjettet betraktelig. Dette gjÞr prosjektet langt mer spiselig for en stat som ogsÄ har andre store investeringer. Det er nettopp viljen til Ä finne slike pragmatiske kompromisser som vil avgjÞre om vi fÄr bygget banen, slik at vi i framtiden raskt og enkelt kan velge tog framfor fly mellom landets to stÞrste byer.

For hva er prisen for Ä vente ti nye Är pÄ den perfekte, samlede lÞsningen? Hva koster det i tapte liv, utrygge skoleveier og nÊringsliv som stanger i kÞ? Hvis staten ikke tar seg rÄd til Ä bygge bÄde jernbane og vei samtidig med fullt trykk, er det politisk uansvarlig Ä la E16 forbli en dÞdsvei bare fordi vi tviholder pÄ at alt mÄ skje pÄ én gang.

Jeg heier pÄ gode lÞsninger, men framfor alt heier jeg pÄ en lÞsning som gir oppstart framfor stillstand.

Er det vingling Ă„ justere kursen?

Lia kaller mitt utspill for «vingling». For meg handler dette om realisme og ansvarlighet i en krevende tid. Jeg skal vÊre den fÞrste til Ä innrÞmme at det ikke alltid er lett Ä se nÞyaktig hva som er den rette veien til mÄl. Det finnes stemmer som ber regionen om Ä gi opp Ringeriksbanen og kun gÄ for veien, de skal vi vokte oss mot. Men vi mÄ innse at staten ikke har levert, og at de med dagens rammer kanskje ikke vil levere en massiv, samlet utbygging i overskuelig framtid.

Vi kan selvsagt fortsette Ä kjempe for alt pÄ en gang, men sÄ langt har den strategien spilt fallitt og gitt oss null framdrift, for di man nettopp siden 2019 ikke har levert pÄ lovnadene. Vi kan fortsette Ä krangle om hvem som har sviktet, eller vi kan justere kursen, starte med E16, og faktisk fÄ spaden i jorda. For meg har ikke dette vÊrt et enkelt valg, men det er et Êrlig forsÞk pÄ Ä komme oss framover.

Stortinget har sagt at dette er et fellesprosjekt. Men hvorfor i all verden kan man egentlig ikke lĂžse dĂždsveien gjennom Hole fĂžrst, som fĂžrste etappe av nettopp dette fellesprosjektet?

Kommentarfeltet er stengt

đŸ·ïž Extracted Entities (10)

Banevokter Ivar Gunnar Lia (person) E16 (entity) Hole (entity) K5 Arna–Stanghelle (organization) Regjeringen (organization) Ringeriksbanen (entity) Ringeriksportefþljen (entity) Solberg (place) Stortinget (entity) Stþre (entity)